AUTOT Alfa Romeolla on hieno historia, jossa urheilu- ja kilpa-autot näyttelevät merkittävää osaa. Viime vuosikymmeninä italialaiset ovat sen sijaan keskittyneet lähinnä sporttisiin perheautoihin, mutta täysiverisiä urheiluautojakaan ei ole unohdettu. Alfa valmisti nimittäin vuosina 2007–2010 kuvankaunista 8C Competizionea, joka luotiin Maseratin V8-tekniikan varaan.
Hiilikuitukorinen sportti kohosi sen verran hintavaksi, että sitä tehtiin ainoastaan 500 kappaletta umpimallisena ja toiset 500 yksilöä ilman kovaa kattoa. Jatkoa seurasi kuitenkin pian, kun Alfa Romeo toi markkinoille auton pikkuveljen. 4C:ksi nimetty urheiluauto esiteltiin alun perin konseptina vuonna 2011, ja tuotantoversio saatiin myyntiin pari vuotta myöhemmin.
Keskimoottorista 4C:tä vauhdittaa 240-hevosvoimainen turbonelonen, ja auto painaa ainoastaan reilut 1100 kiloa. Hauskan ajettavuuden edellytysten pitäisi siis olla kunnossa, mutta 4C ei ole kuitenkaan saanut kovinkaan innostunutta vastaanottoa. Autosta puutuu edelleen tietynlainen hienosäätö, ja niinpä se on jäänyt useimmissa testeissä esimerkiksi Porsche Caymanin jalkoihin.
Alfan keskimoottorisporttiin on jo lupailtu seuraavaa päivitystä, joten ehkäpä 4C:stä kypsyy vielä todellinen helmi elinkaarensa mittaan. Nyt julkisuuteen putkahti kuitenkin tietoja, joiden mukaan italialaiset ovat kehittämässä lisäksi täysin uutta urheiluautoa 4C:n yläpuolelle. Sen nimeksi tulisi loogisesti 6C, millä viitataan 4C:n ja 8C:n tavoin myös auton sylinterilukuun.
Näiden huhujen taustalla on saksalainen Pogea Racing, joka on virittänyt Alfoja ja muita Fiat-konsernin tuotteita jo parin vuosikymmenen ajan. Virityspaja oli saanut kuulla 6C:stä Alfa Romeon johdon sisäpiiriin lukeutuvalta henkilöltä, jonka antamat tiedot ovat kuulemma aina ennenkin pitäneet paikkansa. Tämä syväkurkku oli ilmeisesti niin innoissaan uudesta sportista, että hän ei enää pystynyt olemaan hiljaa.
Fiat Chrysler Automobilesin johto on Pogea Racingin lähteen mukaan näyttänyt 6C:lle vihreää valoa tuotantoon, ja valmistuksen on tarkoitus alkaa vuoden 2020 alussa. Niinpä tulevan sportin ensiesittelyä odotellaan johonkin ensi vuoden isoista autonäyttelyistä, ja parhaassa tapauksessa auto tuodaan julkisuuteen vielä tämän vuoden puolella.
6C on hyvin todennäköisesti takavetoinen coupé, joka on joko puhtaasti kaksipaikkainen tai varustettu pienellä takapenkillä. Auto tehdään siis pitkälti samalla kaavalla kuin esimerkiksi Jaguar F-Type, ja looginen valinta pellin alle olisi Giulia ja Stelvio Quadrifogliosta tuttu 2,9-litrainen tuplaturbo-V6. Ferrari-sukuisesta koneesta irtoaa yli 500 hevosvoimaa, mikä riittäisi mainiosti pahimpien kilpailijoiden haastamiseen.
FCA:n pääjohtaja Sergio Marchionnekin on lupaillut Alfan malliston laajenemista lähivuosina, joten 6C olisi looginen lisä valikoimaan. Sen toista ääripäätä edustaa iso seitsemän hengen katumaasturi, joten italialaismerkin ystävillä on pian reilusti valinnanvaraa.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa