ALKO Vuonna 2024 Alkosta ostettiin 71,2 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 7,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2023 myynti oli 76,9 miljoonaa litraa. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.
Vuonna 2024 viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia ja väkevien 9,1 prosenttia. Panimotuotteiden myynti säilyi lähes ennallaan ja alkoholittomien myynti nousi 3,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2023. Punaviinien litramyynti laski 8,7 prosenttia, kuohuviinien 8,2 prosenttia valkoviinien 6,7 prosenttia ja roseeviinien myynti 3,8 prosenttia.
Asiakaskäyntejä Alkon myymälöissä oli viime vuonna 47,4 miljoonaa, kun vuonna 2023 asiakkaita oli 50,7 miljoonaa.
– Asiakkaat ovat mukavasti löytäneet meidän uudistuneen olutvalikoiman, ja oluiden myynti olikin edellisen vuoden tasoa. Vuoden alun alkoholijuomaveron ja syyskuun alun arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät selvästi meillä myynnin kehityksessä. Eniten myyntiään ovat laskeneet väkevät, joihin kohdistui suurin veronkorotus. Alkoholituotteen lopullisessa hinnassahan verolla on erittäin merkittävä osuus, myyntipaikasta riippumatta, sanoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Pennasen mukaan alkoholittomat on globaali trendi, joka näkyy myös Alkossa.
– Alkoholittomien juomien tyylit ja kulutustilanteet monipuolistuvat ja alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omaa hyvinvointia vaalien. Tänä päivänä alkoholittomien juomien kulutusta kuvaa joustavuus – ei välttämättä omisteta kokonaista iltaa esimerkiksi alkoholittomuudelle, vaan eri vaihtoehtoja valitaan oman fiiliksen mukaan.
Kesäkuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynti laajeni päivittäistavarakauppoihin. Lakimuutos on laskenut Alkon litramyyntiä kaikissa tuoteryhmissä.
– Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.
Pennasen mukaan lakimuutos koskee noin neljää prosenttia Alkon litramyynnistä. Vaikutukset Alkon myyntiin ovat kuitenkin suuremmat kuin kyseisen tuotekategorian nykyinen myyntivolyymi. Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä ja myynnillisesti merkittävimmät muutokset näkyvätkin juuri tässä tuoteryhmässä.
– Kuten odotimmekin, alkoholilain muutos on kohdistunut Alkossa myytävien kaikkien tuoteryhmien myyntiin. Eniten myynninlaskua litroissa on ollut yli 8-prosenttisissa viineissä. Myös yli 8-prosenttisten oluiden myynti on laskenut selvästi.
Pennanen huomauttaa, että ruokakauppoja on noin 12 kertaa enemmän kuin Alkon myymälöitä ja myyntiajat 20 prosenttia laajemmat.
– Ruokakaupat myyvät alkoholijuomia myös sunnuntaisin. On selvää, että tämä näkyy myyntilitroissamme. Meillä asioidaan keskimäärin noin kerran kuukaudessa, kun ruokakaupassa asioidaan useita kertoja viikossa.
- Lähde Alko
Lue myös: Vahvemmat juomat pääsevät kauppoihin – eduskunta hyväksyi muutokset alkoholilakiin
Kommentoi Facebookissa