Audi A8:sta tulee ensimmäinen täysin autonominen auto

Auto saattaa pyytää kuljettajaa ottamaan jälleen ohjat käsiinsä 8–10 sekunnin varoitusajalla, jos edessä oleva liikennetilanne vaatii.

Auto saattaa pyytää kuljettajaa ottamaan jälleen ohjat käsiinsä 8–10 sekunnin varoitusajalla, jos edessä oleva liikennetilanne vaatii. (Kuva Audi)

Ajamisen hallinta siirtyy kuljettajalta autolle, mutta ei missä tahansa olosuhteissa.

AUTOT Mersu esitteli pari viikkoa sitten lippulaivansa, eli S-luokan facelift-version. Viimeisin Ässä on niin täynnä tekniikkaa, että siltä onnistuu myös autonominen ajaminen. Tarkemmin sanottuna kyseessä on niin sanotun kakkostason autonomia, jota voidaan kutsua osittaiseksi automaatioksi.

Mercedeksen kuski voi siis ottaa kätensä ja jalkansa pois hallintalaitteilta, mutta hänen täytyy silti seurata tietä ja muuta liikennettä. Tekniikka kehittyy kuitenkin niin nopeasti, että tämäkään ei edusta enää pitkään autonomisen ajamisen viimeisintä tasoa.

Pahimpiin kilpailijoihin kuuluva Audi esittelee nimittäin loppuvuodesta uuden A8:n, joka heittää monen aiemman sukupolven tapaan suoran haasteen S-luokalle. Tällä kertaa rinkulamerkki ei ole tyytynyt pelkästään alumiinikorin kaltaisiin innovaatioihin, vaan se kirii myös itsenäisessä ajamisessa jopa Mersun edelle.

Tulevaa A8:aa voidaan kutsua ensimmäiseksi täysin autonomiseksi autoksi, koska se yltää tässä suhteessa jo kolmostasolle. Tämä tarkoittaa niin sanottua ehdollista automaatiota, jossa ajamisen hallinta siirtyy kuskilta autolle. Audin uusi lippulaiva on historian ensimmäinen tuotantoauto, joka pystyy tähän.

Kun Audin kuljettaja on valinnut autonomisen moodin, hän voi lukea vaikkapa lehteä A8:n kyydissä istuessaan.
Kun Audin kuljettaja on valinnut autonomisen moodin, hän voi lukea vaikkapa lehteä A8:n kyydissä istuessaan. (Kuva Audi)

Täytyy kuitenkin muistaa, että tämäkään ei vielä tarkoita täysin itsenäistä menoa missä tahansa olosuhteissa. Audin systeemi toimii nimittäin vain 60 km/h:n nopeuteen asti, ja lisäksi eri suuntaan menevien ajokaistojen välissä täytyy olla kaiteen tapainen fyysinen este.

Kun Audin kuljettaja on valinnut autonomisen moodin, hän voi lukea vaikkapa lehteä A8:n kyydissä istuessaan. Kuskin täytyy kuitenkin pysyä valppaana, koska auto saattaa pyytää häntä ottamaan jälleen ohjat käsiinsä 8–10 sekunnin varoitusajalla. Näin voi käydä, jos edessä oleva liikennetilanne vaatii ihmiskuljettajan puuttumista tilanteeseen.

Audin toimitusjohtaja Rupert Stadler kertoi äskettäisessä lehdistötilaisuudessa, että ainoastaan eri maiden lainsäädännöt estävät enää A8:n täysin autonomisen kulun yleisillä teillä. Euroopan maiden hallitukset ovat kuitenkin harkitsemassa lakipykälien muuttamista itsenäisen ajamisen mahdollistamiseksi.

Sähköautopioneeri Tesla on muuten tarjonnut jo pitkään itsenäisen ajamisen mahdollistavaa Autopilot-järjestelmää, mutta sen kamera- ja sensoriteknologia ei ole ollut vielä vaadittavalla tasolla täysin autonomista menoa varten. Muutaman ikävää julkisuutta herättäneen onnettomuuden jälkeen Tesla on poistanut Autopilotin käytöstä, mutta systeemin tekniikkaa kehitetään jatkuvasti uutta tulemista silmälläpitäen.

Kommentoi Facebookissa