AUTOT Hevosvoimasota riehuu myös kompaktien luukkuperien luokassa kuumempana kuin koskaan ennen. Viisisylinterisellä turbokoneella varustettu Audi RS 3 ehti komeilla 367 hevosvoiman tehojensa myötä hetken kategoriansa kärjessä, mutta Mercedes-AMG A 45 syrjäytti sen varsin pian valtaistuimeltaan.
Mersun kompaktitykki sai faceliftin myötä peräti 381 heppaa peltinsä alle, mutta Audikaan ei lepää laakereillaan. Ingolstadtin rinkulamerkki esitteli jo muutama kuukausi sitten RS 3:n kasvojenkohotuksen kokeneen version, joka oli ensimmäistä kertaa porrasperäinen sedan. Sportback-nimeä kantavan viisiovisen luukkuperän ilmestyminen oli kuitenkin vain ajan kysymys, ja nyt sekin tuotiin julkisuuteen.
RS 3:n 2,5-litrainen turboviitonen on laitettu faceliftissä perusteellisesti uusiksi, ja mm. kampikammio on nyt alumiinia eikä valurautaa. Lisäksi bensansuihkutusta on kohennettu, ja koneeseen on tuotu Audin patentoima venttiiliennostojärjestelmä. Pakoputkistokin on entistä paremmin virtaavaa mallia, ja kaikki tämä on tietysti nostanut myös pannun teholukemia.
Komeasti kumisevasta viitosturbosta irtoaa nyt tasan 400 hevosvoimaa, ja maksimivääntö on hulppeat 480 newtonia. Viritysten seurauksena Audin kompaktiluokan tykissä on nyt enemmän tehoa kuin yhdessäkään saman kategorian kilpailijassa, mutta väännön osalta BMW M140i vie edelleen pidemmän korren 500 newtonin maksimilukemallaan.
Kiihtyvyydessä Bemari jää kuitenkin Audille, koska uudistettu RS 3 pinkaisee nollasta sataan ainoastaan 4,1 sekunnissa. Huippunopeus on normaalisti rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, mutta lisähintaan auton saa kulkemaan peräti 280 km/h. Viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 8,3 litraa satasella, mutta se edellyttää suorastaan höyhenenkevyttä kaasujalkaa.
Seitsemänpykäläistä S-Tronic-kaksoiskytkinvaihteistoakin on viilattu mm. uuden softan avulla, ja voima välittyy tuttuun tyyliin kaikille neljälle pyörälle sähköhydraulisen lamellikytkimen kautta. Etujarrulevyt ovat peräti 370-milliset, ja takana luotetaan 310 millin levyihin. Lisävarusteena autoon tarjotaan myös hiilikuitukeraamisia etujarruja, ja eturaideväliäkin on kasvatettu perus-A3:een verrattuna.
Pyörät ovat vanhaan malliin 19-tuumaiset, ja vakiovarusteisiin kuuluu Audi Drive Select -ajomoodivalinta sekä avautuvilla läpillä höystetty pakoputkisto. Lisähintaan tarjolla on vielä RS-urheilualusta adaptiivisella iskunvaimennuksella. Ulkoapäin RS 3 on pitkälti entisellään, mutta mm. maskissa ja etupuskurissa on sentään hieman uutta näköä. Lisäksi lediajovalot ovat vakiona, ja lisähintaan nokalle saa matriisiledit. Takana on puolestaan hienosäädetty puskurin ja takavalojen ulkonäköä. Sisätilojen tärkein uudistus on lisähintaan saatavilla oleva virtuaalinen mittaristo.
Faceliftattu RS 3 Sportback esitellään suurelle yleisölle ensi kuun alussa Geneven autonäyttelyssä, ja myyntiin se saadaan Euroopan markkinoilla loppukesästä.
Kommentoi Facebookissa