AUTOT Audi esitteli viime syksyn Frankfurtin autonäyttelyssä sähkökäyttöisen crossoverin konseptin. Tutkielma sijoittui kooltaan Q5:n ja Q7:n väliin, joten tuotantoversion nimeksi kaavailtiin Q6:ta.
Ingolstadtin rinkulamerkki vahvisti nyt kuitenkin, että tulevan sähköauton tunnukseksi tuleekin pelkkä e-tron. Lyhyt ja ytimekäs nimi seuraa Audin parhaita perinteitä, koska merkin ehkäpä kaikkien aikojen legendaarisin malli nimettiin myös hyvin napakasti.
Kyse on tietysti vuonna 1980 esitellystä alkuperäisestä quattrosta, ja uuden e-tronin pitäisikin olla saksalaismerkin ylimmän pomon Rupert Stadlerin mukaan yhtä vallankumouksellinen askel Audille.

Vaikka tuleva e-tron on Audin ensimmäinen suurempina sarjoina valmistettava sähköauto, se ei ole kuitenkaan lajinsa ensimmäinen. Rinkulamerkki ehti nimittäin valmistaa piensarjan R8-superauton pohjalta tehtyä sähkötykkiä, kunnes valmistus lopetettiin huiman hinnan ja heikon kysynnän vuoksi vain reilun vuoden päästä auton esittelystä.
E-tron-nimi on jo nähty Audin tavallisten mallisarjojen pohjalta tehdyissä hybrideissä, ja samaa käytäntöä harjoitetaan ilmeisesti jatkossakin. Stadler vahvistikin, että e-tron-versio on tulossa mm. A6:sta, A7:stä ja A8:sta. Siitä ei ole kuitenkaan vielä selvyyttä, ovatko nämä autot hybridejä vai puhtaita sähköautoja.
Audin pomo kertoi myös, että tuleva crossover on vasta alkua Audin täyssähköautojen strategiassa. Sähkö-crossover saa nimittäin vuoden 2020 loppuun mennessä seuraa pienemmästä hatchback-mallista sekä isosta sedanista.
Kookkaalla porrasperällä haastetaan muun muassa Tesla Model S, ja se ei ole korvaamassa perinteistä A8:aa tai vielä tulossa olevaa coupé-mallista A9:ää. Kompakti hatchback saattaa puolestaan olla jonkinnäköinen katumaasturin ja tila-auton ristisiitos, koska Stadler kertoi olevansa innoissaan tämäntyyppisestä autosta. Audin sähköpienokainen suunnataan erityisesti suurkaupunkien asukkaille, joille 350-450 kilometrin toimintamatka riittää paremmin kuin hyvin.

Kompaktin sähköauton pohjana saatetaan käyttää emoyhtiö Volkswagenin uutta MEB-perusrakennetta, joka on suunniteltu nimenomaan sähkökäyttöön. Volkkarin tuleva sähköauto on takavetoinen, joten saman pohjalevyn käyttö tarkoittaisi takatuupparimallista sähkö-Audia.
Rinkulamerkki on perinteisesti tunnettu etu- ja nelivetoisista autoista, mutta vanhat perinteet saattavat muutenkin joutua romukoppaan sähköaikakauden kynnyksellä.
Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa