TALOUS Vaikka Opel on yksi perinteikkäimmistä saksalaismerkeistä, se on ollut amerikkalaisjätti GM:n omistuksessa jo 1930-luvun alusta lähtien. Euroopan haara toi amerikkalaisille voittoja vuosikymmenten ajan, mutta 1990-luvun alussa ahneus pääsi niskan päälle. Säästöjä haettiin laadun kustannuksella, ja niinpä Opelin maine ryvettyi pahan kerran.
Viime vuosina suunta on kuitenkin ollut jo ylöspäin, ja Opelin uusien mallien ei tarvitse ominaisuuksiltaan hävetä kovemmassakaan seurassa. Silti merkin kääntäminen voitolliseksi ei ole onnistunut. Toiminta on ollut tappiollista viimeisten 16 vuoden ajan hyvistä tuotteista huolimatta. Opel ja sen englantilainen sisarbrändi Vauxhall odottivat, että viime vuodelta olisi saatu positiivinen tulos, mutta se vesittyi brittien Brexit-äänestystuloksen jälkimainingeissa.
GM aikoi hankkiutua saksalaismerkistään eroon jo vuoden 2009 tienoilla, jolloin maailmanlaajuinen talouskriisi koetteli rajusti amerikkalaiskonsernia. Opelin myynti itävaltalaiselle Magnalle peruttiin kuitenkin viime hetkellä, koska General Motors katsoi hyötyvänsä suuresti Opelin saksalaisesta insinööriosaamisesta.
Siitä huolimatta monia uusia malleja on viime vuosina kehitetty yhdessä ranskalaisen PSA-konsernin, eli Peugeotin ja Citroënin kanssa. Juuri esitelty kompakti crossover Crossland X on tehty samalle pohjalevylle Peugeot 2008:n kanssa, ja isommassa Grandland X:ssä hyödynnetään puolestaan suuremman 3008:n perusrakennetta. PSA ja GM kävivät fuusioneuvotteluja jo nelisen vuotta sitten, mutta lopulta jenkkijätti myi pois oman osuutensa PSA-konsernista.
PSA:kin on kulkenut varsin syvissä vesissä viime aikoina, mutta sen toiminta on saatu käännettyä voitolliseksi kiinalaisen Dongfengin astuttua mukaan kuvioihin. Kiinalaiset ovat halunneet laajentaa PSA:n toimintaa, ja niinpä Opelin ostaminen GM:ltä on otettu vakavaan harkintaan. Asiasta on liikkunut vahvoja huhuja jo usean viikon ajan, ja nyt autoalan megakauppa vahvistettiin virallisesti.
PSA hankkii siis itselleen Opelin ja Vauxhallin brändit noin 2,2 miljardilla eurolla. Diili saadaan vietyä päätökseen tämän vuoden loppuun mennessä, jolloin uudesta yhteenliittymästä pitäisi tulla Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja heti Volkswagenin jälkeen. Markkinaosuudeksi kaavaillaan 17 prosenttia, jolloin esimerkiksi Renault jäisi kirkkaasti taakse.
Opelin kehittämiä malleja on myyty myös Buickeina USA:ssa sekä Kiinassa ja Holdeneina Australiassa. Tätä yhteistyötä aiotaan jatkaa tulevaisuudessakin, ja sama koskee myös Opelin Ampera-e-sähköautoa, joka valmistetaan USA:ssa Chevrolet Bolt -sisarmallin kanssa. Lisäksi PSA saattaa toimittaa polttokennoja GM:n ja Hondan yhteistyössä kehittämiin vetyautoihin.
Kaupan pitäisi tuoda vuoteen 2026 mennessä jopa 1,7 miljardin euron vuosittaiset säästöt, koska tulevia malleja pystytään kehittämään yhteisille perusrakenteille. Lisäksi tavoitteena on luonnollisesti saada Opelin toiminta voitolliseksi jo lähivuosina. Brittien oman Vauxhall-brändin kohtalo on vielä auki, mutta yksi vaihtoehto on käyttää Opelin nimeä myös sumujen saarella Vauxhallin vuosisataisista perinteistä huolimatta.
GM pystyy puolestaan keskittymään enemmän muihin markkina-alueisiin ja uusiin teknologioihin, eli Opelin myynti PSA:lle on ainakin teoriassa optimiratkaisu kaikille osapuolille. Käytännön vaikutukset tavallisten autonostajien kannalta nähdään muutaman vuoden päästä, kun Opelin nykymallisto korvautuu PSA:n perusrakenteille tehdyillä autoilla.
Kommentoi Facebookissa