Bentayga-katumaasturin pistokehybridiversio aloittaa Bentleyn sähköisen aikakauden

Hybridi-Bentaygaa vauhdittaa Porsche Panamera E-Hybridistä lainattu kolmilitrainen turboahdettu bensa-V6.

Hybridi-Bentaygaa vauhdittaa Porsche Panamera E-Hybridistä lainattu kolmilitrainen turboahdettu bensa-V6. (Kuva Bentley)

Myöhemmin luvassa on myös täyssähköinen urheiluauto.

AUTOT Bentley sai perinnetietoiset haukkomaan henkeään, kun se esitteli ensimmäisen katumaasturinsa syksyn 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä. Bentaygaksi nimetty SUV on kuitenkin saalistanut mukavasti asiakkaita, koska superluksusautojen ostajistakin entistä suurempi osa päätyy katumaasturin rattiin. Jopa arkkivihollinen Rolls-Royce on lanseeraamassa pian Cullinan-nimisen SUV:nsa, mutta Bentley ehti tälle hiekkalaatikolle ensin.

Aluksi Bentaygasta esiteltiin vain yli 600-hevosvoimaisella tuplaturbo-W12:lla ryyditetty huippuversio, mutta valikoima on myöhemmin täydentynyt V8-mallilla ja jopa Audin tekniikkaa hyödyntävällä dieselillä. Se alkaa olla poliittisesti epäkorrekti päästöskandaalin jälkeisinä dieselvainon aikoina, ja niinpä mallistoa täydennetään nyt imagoa tehokkaasti puhdistavalla pistokehybridillä.

Pelkällä sähköllä autolla pitäisi päästä 50 kilometriä, ja tavallisesta kotipistorasiasta akut saa täyteen 7,5 tunnissa.
Pelkällä sähköllä autolla pitäisi päästä 50 kilometriä, ja tavallisesta kotipistorasiasta akut saa täyteen 7,5 tunnissa. (Kuva Bentley)

Geneven autonäyttelyssä lanseerattua hybridi-Bentaygaa vauhdittaa Porsche Panamera E-Hybridistä lainattu kolmilitrainen turboahdettu bensa-V6, joka on yhdistetty sähkömoottorin pariksi. Jälkimmäinen toimii myös generaattorina, ja virta saadaan litiumioniakuista. Britit eivät ole suostuneet vielä julkaisemaan uutuutensa suoritusarvoja, mutta Panamerassa vastaavasta paketista irtoaa 462 hevosvoiman teho ja 700 newtonmetrin huippuvääntö.

NEDC-syklin mukaisiksi hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan 75 grammaa kilometriä kohti, mikä tekee hybridi-Bentaygasta selvästi merkkinsä puhtaimman mallin. Pelkällä sähköllä pitäisi päästä 50 kilometriä, ja tavallisesta kotipistorasiasta akut saa täyteen 7,5 tunnissa. Aika lyhenee 2,5 tuntiin muotoilija Philippe Starckin käsialaa olevalla latausboksilla, jota Bentley on innostunut kehumaan käytännölliseksi taideteokseksi.

Muiden Bentayga-mallien sammutusautomatiikan nappi on hybridissä korvattu kolmen ajomoodin valinnalla. Tarjolla on pelkästään sähköä hyödyntävä EV Drive, molempiin voimanlähteisiin turvautuva hybridimoodi ja bensakonetta käyttävä Hold-asetus. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän ruutu ja mittaristo kertovat nyt suorituskykyyn, kulutukseen ja eri ajomoodien energiavirtoihin liittyviä tietoja. Navigaattorikin osaa laskea sähkön ja bensan parhaan käyttösuhteen eri matkoille, ja akut voi ladata etänä älypuhelinsovelluksen avulla.

Tietoviihdejärjestelmän ruutu ja mittaristo kertovat suorituskykyyn, kulutukseen ja eri ajomoodien energiavirtoihin liittyviä tietoja.
Tietoviihdejärjestelmän ruutu ja mittaristo kertovat suorituskykyyn, kulutukseen ja eri ajomoodien energiavirtoihin liittyviä tietoja. (Kuva Bentley)

Ulkoisesti hybridiä ei ole helppo erottaa muista Bentaygoista, koska tunnusmerkkinä toimivat ainoastaan kuparinväriset merkit etuovien alareunoissa ja takaluukun kannessa sekä samaa sävyä edustavat vanteiden keskiöt ja Bentleyn logot. Lisäksi kynnyslistoissa lukee ”Hybrid” muistuttamassa kyytiläisiä brittimerkin perinteisiä malleja puhtaammasta voimanlähdetekniikasta.

Samaa lajia on luvassa lisää, koska hybridi-Bentaygaa mainostetaan ensimmäiseksi askeleeksi kohti Bentleyn sähköistymistä. Kaikista muistakin malleista on luvassa hybridiversiot, ja lisäksi tulossa on merkin ensimmäinen täyssähköauto. Vuonna 2020 lanseerattava uutuus on keskikokoinen urheiluauto, joka tehdään todennäköisesti samalle perusrakenteelle Porschen tulevan Mission E:n tuotantomallin kanssa.

Kommentoi Facebookissa