AUTOT BMW lanseerasi jokunen vuosi sitten ”aitojen” M-autojen alapuolelle sijoittuvan M Performance -mallistonsa kilpailemaan esimerkiksi Audin S-versioiden kanssa. Vaikka M Performance -mallit eivät ole edustaneet sporttivalikoiman ehdotonta huippua, niissä on luotettu tähän asti vähintään kuuden sylinterin tuottamaan voimaan. Suora kuutonen ja takavetopohjainen perusrakenne ovat toimineet esimerkiksi kompaktien hot hatchien luokassa ainutlaatuisena kilpailuvalttina, mutta pian asia on toisin.
Seuraava 1-sarja on nimittäin jo aivan nurkan takana, ja siinä siirrytään perinnetietoisten suureksi harmiksi poikittaiseen neloskoneeseen ja etuvetopohjaiseen rakenteeseen. BMW seuraa tässä suhteessa kilpailijoiden esimerkkiä, koska käytännössä kaikki muut kompaktiluokan autot on tehty tällä reseptillä. 1-sarjan tuleva M Performance -mallikin saa jatkossa etuvetoon perustuvan nelivedon ja yli 300-hevosvoimaisen turbonelosen. Auton tekniikasta saatiin esimakua jo nyt, kun baijerilaiset esittelivät samaa perusrakennetta hyödyntävän X2:n M Performance -version.
X1-katumaasturin coupé-tyylisenä painoksena toimiva X2 on jo vakiona urheiluhenkinen madalletun kattolinjansa ja liiankin kovaksi kritisoidun alustansa ansiosta, joten auto palvelee mainiona lähtökohtana baijerilaisten ensimmäiselle nelisylinteriselle M Performance -autolle. X2 M35i:ksi nimettyä uutuutta vauhdittaa kaksilitrainen turbonelonen, josta irtoaa M Performance -kuurin ansiosta 306 hevosvoiman huipputeho ja 450 newtonmetrin maksimivääntö.

TwinPower Turbo -markkinointinimeä kantava pannu on yhdistetty kahdeksanpykäläiseen automaattivaihteistoon ja nelivetoon, joka ohjaa tavallisissa ajotilanteissa suurimman osan voimasta etupyörille. Lisäpitoa kaivattaessa takapää tulee aktiivisemmin peliin mukaan, ja auto pinkaisee tarvittaessa 4,9 sekunnissa nollasta sataan. M Performance -tuunaus ei rajoitu moottoriin, vaan myös alustaa on säädetty sporttisemmaksi. Autossa on mukautuva urheilualusta ja M Sportin kehittämä etutasauspyörästö, joka tekee X2 M35i:ssä debyyttinsä ja kohentaa etupyörien pitoa.
Jarrutkin ovat M Sportin käsialaa. Levyillä on mittaa edessä 18 ja takana 17 tuumaa. Jarrusatulat on puolestaan maalattu sinisiksi, jotta ne erottuvat varmasti 19-tuumaisten vanteiden välistä. Auto on saanut myös modifioidun taka-akselin, ja ohjauskin on kuulemma vakiomalleja tarkempi ja tunnokkaampi. Ulkoisesti sporttiversion tunnistaa Cerium Grey -nimisestä tehosteväristä, jota on käytetty etupuskurin ilmanottoaukoissa, peilinkoteloissa ja vanteissa. Puskuritkin ovat perusmalleja urheilullisemmat, ja katon takareunaa koristaa spoilerilippa.
Sisällä on puolestaan vakiona nahkaverhoiltu sporttiratti ja M35i-logoilla koristetut kynnyslistat. Lisähintaan autoon saa vielä M:n omat urheiluistuimet, jotka vaikuttavat ainakin kuvissa hyvin tyköistuvilta. Muita ekstraherkkuja ovat mm. värillinen heijastusnäyttö, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, Applen CarPlay sekä lukuisat ajoavustimet, kuten ruuhka- ja pysäköintiassistentti.
X2 M35i:n tuotanto USA:n markkinoita varten starttaa jo marraskuussa, mutta eurooppalaisten pitää malttaa mielensä ensi maaliskuuhun asti.
- Lähde Carscoops
Lue myös: BMW Z4 palaa juurilleen – seuraavassa sukupolvessa panostetaan jälleen ajamisen iloon
Kommentoi Facebookissa