BMW Z4 palaa juurilleen – seuraavassa sukupolvessa panostetaan jälleen ajamisen iloon

Testiprototyyppi on malliston huipulle asettuva M40i, joka edustaa baijerilaisten M Performance -sarjaa.

Testiprototyyppi on malliston huipulle asettuva M40i, joka edustaa baijerilaisten M Performance -sarjaa. (Kuva BMW)

Konseptin tärkeimmät muotoilupiirteet ovat löytäneet tiensä tuotantomalliinkin.

AUTOT BMW:llä on pitkät perinteet kaksipaikkaisten roadsterien valmistajana. Baijerilaisten mallistoon kuului jo ennen toista maailmansotaa tätä autoluokkaa edustanut 328, joka nousi ikoniseen maineeseen kilpamenestyksensä ansiosta. 1950-luvulla BMW tarjosi puolestaan supereksklusiivista 507:ää, jonka ratin takana nähtiin muun muassa Elvis. Sitten kaksipaikkaisten avojen osalta tulikin pidempi tauko, koska seuraava Bemarin roadster nähtiin vasta 1980-luvulla.

Se oli erikoisella oviratkaisulla varustettu Z1, joka jäi hintansa vuoksi harvojen herkuksi 507:n tavoin. Laajempia ostajaryhmiä kosiskeltiin vasta 1990-luvun puolessavälissä lanseeratulla Z3:lla, joka oli baijerilaisten vastaus Mazda MX-5:n heittämään haasteeseen. 2000-luvun puolella Z3:n saappaisiin astui pykälää arvokkaampi ja tehokkaampi Z4, joka sai myös kiitosta tarjoamastaan ajamisen ilosta.

Vuonna 2009 esitellyssä toisen sukupolven Z4:ssa siirryttiin puolestaan mukavuuspainotteisempaan konseptiin, joka piti sisällään esimerkiksi taittuvan peltikaton. Tämä linja ei miellyttänyt puritaaneja, joiden mielestä aidossa roadsterissa pitää olla kangaskatto ja mahdollisimman sporttinen ajettavuus.

Z4:ssä palataan taas klassisten roadster-ihanteiden alkulähteille.
Z4:ssä palataan taas klassisten roadster-ihanteiden alkulähteille. (Kuva BMW)

Myös BMW tajusi tehneensä virheen, kun kakkoskorinen Z4 vetosi lähinnä leppoisaa cruisailuavoa etsineisiin ostajiin. Auto poistui vähin äänin tuotannosta pari vuotta sitten, jolloin seuraajan kehitystyö oli jo alkanut. Kaksipaikkaisten roadsterien segmentti on nykyään sen verran pieni, että baijerilaiset eivät enää lähteneet luomaan autoa yksinään. Kumppaniksi valittiin Toyota, joka tuo samalta pohjalta myyntiin legendaarisen Supran uudelleensyntymän umpikattoisena coupéna.

BMW antoi kolmannen sukupolven Z4:stä esimakua viime vuoden elokuussa Kalifornian Pebble Beachissa lanseeraamansa konseptin avulla. Jo se kertoi, että seuraavassa Z4:ssä palataan taas klassisten roadster-ihanteiden alkulähteille. Katto on jälleen kangasta lähes ikiaikaiseen tyyliin, ja ajettavuudessa keskitytään urheilulliseen napakkuuteen mukavuutta kuitenkaan unohtamatta.

Kolmannen sukupolven Z4 tuodaan julkisuuden valokeilaan tämänvuotisessa Pebble Beachin show’ssa, ja tarkemmat tekniset tiedot paljastetaan ilmeisesti lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä. Myynti alkanee vasta ensi keväänä, mutta baijerilaismerkki julkaisi jo nyt virallisia kuvia ja videoita enää kevyesti naamioiduista testiprototyypeistä.

Kylkilinjaa dominoivat isot ilmanpoistoaukot, ja takavalot ovat litteät viirut tulevan 8-sarjan malliin.
Kylkilinjaa dominoivat isot ilmanpoistoaukot, ja takavalot ovat litteät viirut tulevan 8-sarjan malliin. (Kuva BMW)

Niistä erottaa heti, että konseptin tärkeimmät muotoilupiirteet ovat löytäneet tiensä tuotantomalliinkin. Etuvaloissa on lähes kissamaista ilmettä, ja munuaismaskia koristaa tutkielman kaltainen Y-kuviointi. Kylkilinjaa dominoivat puolestaan isot ilmanpoistoaukot, ja takavalot ovat litteät viirut tulevan 8-sarjan malliin. Suurimmat erot konseptiautoon verrattuna löytyvät tuulilasinkarmista ja peileistä, jotka ovat kasvaneet huomattavasti kokoa sarjatuotannon ehtojen sanelemana.

Kuvissa esiintyvä testiprototyyppi on malliston huipulle asettuva M40i, joka edustaa baijerilaisten M Performance -sarjaa. Autoa vauhdittaa upouusi kuutoskone, jota mainostetaan hyvin tehokkaaksi. Pannussa saattaa olla peräti kaksi turboa, ja teholukeman uumoillaan asettuvan 385 hevosvoiman tienoille.

Uutuudessa on myös mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu urheilualusta, täysin uusi etuakselisto ja lukkoperä, joten se voi olla suorituskyvyltään lähellä BMW:n ”aitoja” M-autoja. Täysiverisen Z4 M:n saapumisesta ei ole vielä varmuutta, mutta tarjolle tulee varmasti myös malliston edullisempaan päähän sijoittuvia turbonelosia. Niidenkin pitäisi tarjota baijerilaismerkin sloganin mukaista ajamisen iloa vain taivas kattona.

Lue myös: BMW:n suosikki-SUV uudistuu pian – neljännen sukupolven X5 esitellään vielä tämän vuoden aikana

Kommentoi Facebookissa