AUTOT Mercedes-Benz sai kunnian toimia pioneerina saksalaisten premium-merkkien katumaasturien suhteen, kun ensimmäinen ML tuotiin markkinoille vuonna 1997. Arkkivihollinen BMW seurasi kuitenkin perässä jo pari vuotta myöhemmin. Tuolloin lanseerattu X5 jätti ajo-ominaisuuksillaan Mersun ja jopa monta sporttista sedania taakseen. Urheilullinen ajettavuus on toiminut Baijerin SUV:ien tunnusmerkkinä näihin päiviin asti, mutta valikoima on laajentunut melkoisesti sitten ensimmäisen X5:n päivien.
Bemarin katumaasturipaletti ulottuu nykyään X1:stä X6:een, ja lisää on tulossa. Massiivinen X7 esitellään loppuvuodesta valikoiman huipulle, ja BMW:n toimitusjohtaja Harald Krüger on muutenkin julistanut tämän vuoden baijerilaisten X-vuodeksi. Coupé-kattoiset X2 ja X4 on nimittäin juuri lanseerattu markkinoille, jotka odottavat kuumeisesti myös uutta X5:tä. Senkin vuoro on jo lähikuukausina.

Krüger vahvisti BMW:n vuosittaisen yhtiökokouksen aikana, että neljännen sukupolven X5 tuodaan parrasvaloihin vielä tämän vuoden aikana. Auton edeltäjän ura jää siis vain viiden vuoden mittaiseksi, mikä johtuu lähinnä nykyisessä X5:ssä käytetystä pohjalevystä. Kolmannen sukupolven X5 on nimittäin tehty tuotannosta jo pari vuotta sitten poistuneen F10-korisen 5-sarjan pohjalle, kun taas nykyinen Viitonen on kehitetty modulaarisen CLAR-perusrakenteen varaan.
Sitä halutaan hyödyntää X5:ssäkin, joten katumaasturin neljäs sukupolvi tuodaan markkinoille mahdollisimman pian. Harald Krüger ei suostunut paljastamaan vielä uuden X5:n esittelypaikkaa, mutta lokakuussa ovensa avaava Pariisin autonäyttely on vahva vaihtoehto. Tänä vuonna järjestetään nimittäin enää kaksi isoa kansainvälistä autoshow’ta, joista toinen on marraskuussa avautuva Los Angelesin näyttely. Siellä baijerilaiset lanseeraavat todennäköisesti SUV-malliston huipulle asettuvan X7:n.
BMW julkaisi jo nyt tiiserivideon uuden X5:n testeistä. Auto on kuulemma maastossa pätevämpi kuin yksikään sen edeltäjistä, ja uutuutta on testattu muun muassa napapiirin ja Ruotsin kylmyydessä sekä Etelä-Afrikan ja USA:n kuumuudessa. Autossa on upouusi alusta ja jousitus, joita kehutaan lähes ainutlaatuisiksi tässä luokassa. X5:een saa esimerkiksi uuden maastoajopaketin, joka tarjoaa valmistajan korulauseiden mukaan sekä korkean maantiemukavuuden että etevät maasto-ominaisuudet.

Uutuudessa on eri ajomoodit lumelle, hiekalle, kivikkoihin sekä soralle, ja näitä ajoalustoja on myös testattu ahkerasti X5:n prototyyppivaiheen aikana. Toisaalta katumaasturia on piiskattu Nürburgringin Nordschleifella ja BMW:n korkeiden nopeuksien testiradalla USA:n Talladegassa, joten asfalttiominaisuuksienkin pitäisi olla kunnossa. Autoon tarjotaan esimerkiksi mukautuvaa M-jousitusta ja aktiiviohjausta, jotka mahdollistavat ketterät ajo-ominaisuudet mutkateiden syheröissäkin.
X5:n perusmuodot pysyvät lähes entisellään, mutta munuaismaski kallistetaan hitusen eteenpäin vanhaan kunnon haikeulatyyliin. Munuaiset kasvavat myös melkoisesti kokoa, ja auton kylkilinjaan tulee nykymallia terävämpiä taitoksia. Kasvaneet ulkomitat mahdollistavat lisäksi entistä väljemmät sisätilat. Sisustaan tulee esimerkiksi täysin digitaalinen mittaristo ja seuraavan sukupolven iDrive 7.0 -käyttöjärjestelmä.
Pellin alla luotetaan turbokoneisiin, joita on tarjolla sekä bensa- että dieselversioina. Bensapuolella tarjotaan ainakin kaksilitraista nelosta sekä kolmilitraista kuutosta, ja todennäköisesti myös 4,4-litrainen veekasi kuuluu valikoimaan. Sellainen löytyy myös X5 M -huippuversion pellin alta vähintään 600-hevosvoimaiseksi viritettynä. Dieseleiden tehot ulottuvat puolestaan reilusta 230 hepasta 400 polleen, ja nykyversiossa suurta suosiota nauttinut pistokehybridikin saa jatkoa.
- Lähde Carsoops
Lue myös: BMW X4 siirtyy toiseen sukupolveensa jo nyt – coupé-kattoinen katumaasturi kuuluu Geneven tähtiin
Kommentoi Facebookissa