AUTOT BMW M5 on kuulunut maailman nopeimpien neliovisten autojen joukkoon jo 1980-luvun alusta lähtien. Neljän ensimmäisen sukupolven reseptinä oli takaveto ja vapaasti hengittävä kone, mutta sylinterien määrä kasvoi tässä ajassa kuudesta kymmeneen. Viimeisimmässä M5:ssä on käytetty tuplaturbotettua veekasia, mutta voima on ohjattu edelleen perinteiseen tyyliin ainoastaan takapyörille.
Ahdetusta koneesta irtoaa kuitenkin niin paljon vääntöä, että M5 on paininut melkoisten pito-ongelmien kanssa. Pahimpiin kilpailijoihin kuuluvat Audi RS 6 sekä Mercedes-AMG E 63 ovat aina nelivetoisia, ja myös Bemari siirtyy jokapyörävetoon supersedaninsa seuraavassa sukupolvessa. Uuteen G30-korimallin 5-sarjaan perustuva M5 on jo lähes tuotantovalmis, ja BMW julkaisi siitä nyt ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat.
Naamiointiteippi peittää vielä korin strategiset paikat, mutta etu- ja takapuskurit ovat varsin räyhäkkään näköiset tuttuun M-tyyliin. Muihin erikoisherkkuihin kuuluvat hiilikuitukatto, tavallista sporttisemmat sivupeilit, leveät etulokasuojat kiduksineen, neljä pakoputkenpäätä ja 20-tuumaiset pyörät. Sisällä on puolestaan uusi vaihdekeppi, optimoitu tuulilasin heijastusnäyttö sekä sporttipenkit ja -ratti, jossa on myös kaksi yksilöllisesti ohjelmoitavaa M Drive -nappia.
Pellin alla murisee nykyisen 4,4-litraisen tuplaturbokasin evoluutioversio. Teho on kasvanut 560 hevosvoimasta tasan 600 heppaan, ja vääntöä pannu luovuttaa yli 700 newtonia. Voima välitetään pyörille kahdeksanvaihteisen M Steptronic -automaatin kautta, eli edeltäjän kaksoiskytkinlaatikosta on luovuttu. Nelivedon ansiosta nollasta sataan pinkaistaan alle 3,5 sekunnissa.
Tärkein uudistus on siis auton neliveto, josta valmistaja käyttää M xDrive -nimeä. Tavallista xDrive-järjestelmää sporttisemman systeemin toiminta perustuu tietokoneeseen, joka valvoo sekä pituus- että poikittaissuuntaista kiihtyvyyttä. BMW M GmbH:n pomo Frank van Meel kehuu, että järjestelmän pitäisi tarjota sekä takavedon ketteryys että nelivedon ylivertainen pito.
M5 on useimmissa tilanteissa pelkästään takavetoinen, ja voimaa ohjataan etupyörille vain tarvittaessa. Nelivetoon voi myös valita kolme eri moodia, jotka ovat 2WD, 4WD ja 4WD Sport. Niistä ensimmäisessä käytössä on ainoastaan takaveto, ja sporttinelivetokin lienee varsin takapainotteinen. Takavetomoodissa renkaat voi polttaa perinteiseen tyyliin savuna ilmaan, ja myös driftauksen pitäisi onnistua viimeisimmän E 63 AMG:n malliin.
M5:n tekniseen arsenaaliin kuuluu edistyksellisen nelivedon lisäksi aktiivinen takatasauspyörästö, joka jakaa voimaa takapyörien välillä. Tämän pitäisi BMW:n mukaan kohentaa pitoa, ketteryyttä ja käsiteltävyyttä, kun autolla ajetaan erityisen urheilullisesti. Baijerilaisten uusi sedan-tykki esitellään koko komeudessaan vielä tämän vuoden aikana, ja lisätietoja sekä -kuvia on luvassa tulevina kuukausina. BMW M mainostaa luomustaan historiansa jännittävimmäksi nelioviseksi sporttimalliksi, joten uuden M5:n harteilla on jo nyt melkoiset paineet.
Kommentoi Facebookissa