AUTOT Brittien viimekesäisen Brexit-äänestyksen tulos on heittänyt varjonsa myös autonvalmistajien ylle. Jos EU:sta eroavan Iso-Britannian ja Euroopan unionin välille mahdollisesti sovittava kauppasopimus osoittautuu epäedulliseksi briteille, muista EU-maista tuotavat komponentit voivat tulla hyvin kalliiksi autotehtaille. Lisäksi saarivaltion kannattavuus vientiinkin tarkoitettujen autojen valmistusmaana on kyseenalaistettu tulevaisuudessa.
Näistä syistä BMW on harkinnut pitkään tulevan sähkö-Minin tuotantopaikkaa, mutta baijerilaiset päätyivät kuitenkin lopulta Oxfordin tehtaaseensa. Siellä on tehty jo pitkään muitakin Minin malleja, ja täyssähköversio kehitetään Oxfordissa valmistettavan kolmiovisen version pohjalle. Se on Minin nykyisen valikoiman ydinmalli, vaikka tämäkin auto on varsin kaukana alkuperäisen Minin mitoista.
Auto tulee tuotantoon vuonna 2019, ja valmistuksen luvataan kestävän ainakin vuoteen 2023 asti. Vain neljän vuoden tuotantoaika kuulostaa varsin lyhyeltä automaailman tavalliseen kuuden tai seitsemän vuoden rytmiin verrattuna. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että auton pohjana käytettävän kolmiovisen Minin tuotanto päättyy muutenkin noihin aikoihin, koska perusauto tuli markkinoille jo kolmisen vuotta sitten. Seuraavan sukupolven sähkö-Mini voidaan tarvittaessa tehdä muualla, jos Brexit tuo kuitenkin mukanaan liikaa haasteita.
Vaikka auton kokoonpano tapahtuu sumujen saarella, sähköinen voimalinja valmistetaan BMW:n sähköautoihin keskittyvillä tehtailla Baijerin Dingolfingissä ja Landshutissa. Siellä riittää tulevina vuosina vipinää, koska BMW kertoi tarjoavansa lähitulevaisuudessa sähkö- ja pistokehybridiversion lähes jokaisesta mallistaan. Esimerkiksi täyssähköinen X3-katumaasturi on tulossa markkinoille vuonna 2020, ja varsinaisten i-autojen valikoimaa täydentävä autonominen iNext vuotta myöhemmin.
BMW työllistää Isossa-Britanniassa tällä hetkellä noin 18 000 henkilöä, ja Oxfordin tehtaalla työskentelee nelisentuhatta ihmistä. Baijerilaisten päätös sähkö-Minin tuotannosta otettiin luonnollisesti innolla vastaan saarivaltiossa, ja myös maan kauppaministeri Greg Clark ehti jo kehua sitä luottamuksenosoitukseksi brittihallituksen toimille autonvalmistuksen suhteen.
BMW ei kuitenkaan saanut mitään virallisia vahvistuksia brittien hallitukselta Brexitin jälkeisistä kauppasopimuksista. Päätös Oxfordin hyväksi ja myöskin harkinnassa olleiden Saksan ja Hollannin tehtaiden tappioksi tehtiin omalla riskillä, koska asian suhteen ei voitu enää odottaa. Brittihallitus on käyttänyt toisenlaisiakin menettelytapoja, koska se lähetti huhujen mukaan Toyotalle virallisen vahvistuskirjeen tulevista kauppasopimuksista, mikä sai japanilaisvalmistajan tekemään saarivaltioon 240 miljoonan punnan investoinnin.
Minin sähköautosta esiteltiin ensimmäinen konseptiversio jo vuonna 2009. Silloiseen kolmioviseen Miniin pohjautuneesta tutkielmasta ei tullut koskaan tuotantomallia, mutta auton kehitystyössä kertynyttä kokemusta pystyttiin sentään hyödyntämään Bemarin omassa i3-sähköautossa. Akkuteknologiassa on otettu tämän jälkeen suuria harppauksia, ja tulevan sähkö-Minin toimintamatkan pitäisi olla vähintään 400 kilometrin luokkaa.
- Lähde Automotive News Europe
Kommentoi Facebookissa