AUTOT Moni epäili BMW:n strategian järkevyyttä, kun sporttisista autoista tunnettu merkki esitteli ensimmäisen katumaasturinsa jo 1990-luvun lopussa. Tuolloin lanseerattu X5 nousi kuitenkin suureksi menestykseksi, joten baijerilaiset ovat jatkaneet samoilla linjoilla. Seuraava uusi aluevaltaus oli kymmenisen vuotta sitten esitelty coupé-kattoinen X6, joka on saanut myöhemmin seuraa samalla kaavalla tehdystä X4:stä.
Bemari halusi tuoda coupé-henkisen crossoverin idean vielä pykälää edullisempaan autoluokkaan, joten viimesyksyisessä Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin X1:n pohjalta kehitetyn X2:n konseptiversio. Sen korimalli edusti lähinnä litistettyä hatchbackia, kun taas X4 ja X6 ovat luiskaperiä. X2-tutkielma vaikutti hyvin valmiilta, joten lopullista tuotantoautoa on ehditty jo odotella.
Sen vuoro koitti nyt, kun baijerilaiset paljastivat ensimmäiset tiedot ja kuvat uutuudestaan. X2 on tehty X1:n etuvetopohjaiselle perusrakenteelle, minkä näkee heti auton mittasuhteista. Nokka on lyhyempi kuin BMW:n takavetomalleissa, mikä parantaa toisaalta sisätiloja. Muuten X2:n muodot ovat todella lähellä konseptia.

Nokalla komeilee uusi tulkinta Bemarin munuaismaskista, joka on käännetty tavallaan ylösalaisin. Tämä tekee auton naamailmeestä aggressiivisemman, ja litteät etuvalot palvelevat samaa tarkoitusta. Takarekisteri on puolestaan sijoitettu puskuriin BMW:n isojen coupé-mallien tavoin, ja takimmaisesta kattopilaristakin löytyy viittaus kunniakkaaseen menneisyyteen. Pilariin on nimittäin integroitu Bemarin propellimerkki 1970-luvun E9-korisen coupén malliin.
Konseptin kehyksettömät sivulasit ovat vaihtuneet tavanomaisempiin ratkaisuihin, mutta sporttipuskurit ovat säilyneet ilahduttavan samankaltaisina. M Sport X -paketilla varustetuissa X2:issa käytetään harmaata kontrastiväriä puskureissa sekä helmoissa, mutta tarjolla on myös perinteisempi M Sport. Perusmallisissa autoissa onkin sitten astetta vaatimattomamman näköiset puskurit ja helmat, joista löytyy runsaasti mustaa muovia X1:n tyyliin.
Suuri vaikutus ulkonäköön on myös pyörillä, joita saa 17–20-tuumaisina. Sisustaa voi puolestaan personoida Dakota-nimisellä nahalla, puu- ja alumiinisomisteilla, ledivalopaketilla, värillisellä heijastusnäytöllä sekä 8,8-tuumaisella ruudulla varustetulla tietoviihdejärjestelmällä. Perustason näytöllä on mittaa 6,5 tuumaa. Lisäksi tarjolla on muun muassa panoraamalasikatto, ja M Sport -paketti sisältää tuttuun tapaan urheiluistuimet sekä sporttihenkisiä koristeita. M Sport X tuo mukanaan vielä alcantaraa penkkeihin.

X2 on lyhyempi ja matalampi kuin perustana käytetty X1, ja urheilullisuutta korostetaan myös moottorivalikoimalla. Cooliksi X:ksi nimetyn uutuuden pellin alle ei saa aivan pienimpiä koneita, vaan Euroopan valikoima starttaa 192-heppaisella turbonelosella varustetusta X2 sDrive20i:stä. Voima välitetään pelkille etupyörille seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta.
Tarjolla on myös nelivetoiset xDrive20d ja 25d, joissa molemmissa käytetään kaksilitraista turbodieseliä ja kahdeksanpykäläistä momentinmuunninautomaattia. Tehot kirjataan 190 ja 231 hevosvoiman lukemiin, ja 25d pinkaisee nollasta sataan vain 6,7 sekunnissa. Uutuuden tilauskirjat avataan jo marraskuussa, mutta ensimmäiset eurooppalaisasiakkaat saavat X2:nsa alleen vasta ensi maaliskuussa.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa