Varo tätä hämärää mutta uskottavaa tekstiviestihuijausta – ”Nordea” kutsuu konttorilleen tapaamiseen

Asiakas kutsuttiin tekstiviestillä Nordeaan tapaamiseen, jota hän ei ollut sopinut.

Asiakas kutsuttiin tekstiviestillä Nordeaan tapaamiseen, jota hän ei ollut sopinut. (Kuva AOP)

Pankista vakuutetaan, etteivät he ole lähettäneet asiakkaalle mitään tekstiviestiä.

HUIJAUS Aika ajoin huijarit lähestyvät ihmisiä erilaisilla tekstiviesteillä ja sähköposteilla. Usein hieman huonolla suomella tai ainakin puutteellisella kieliopilla yritetään saada henkilö siirtymään huijareiden sivustolle.

Siellä hänet houkutellaan antamaan pankkitilinsä tunnusluvut ja varmistuskoodit. Joskus sivustot on tehty taitavammin niin, ettei niitä erota helposti oikeasta muuta kuin hieman poikkeavasta verkko-osoitteesta.

Päivän Lehden lukija sai eräänä aamuna Nordealta asiallisen ja virheettömästi kirjoitetun tekstiviestin:

”Tervetuloa Nordeaan 02.11.2017 klo 10:00 Siltasaarenkatu 12, 2.krs.. Esteen sattuessa soita 0200 3000 24h/vrk. Muista henkilöllisyystodistus.”

Lukija oli toki Nordean asiakas, mutta hän ei ollut sopinut mitään tapaamista Nordean konttoriin, joka sijaitsi vielä aivan toisessa kaupungissa.

Ensimmäinen ajatus oli klikata aktivoitua puhelinnumeroa ja soittaa Nordeaan, että asiassa on tapahtunut jokin virhe. Seuraava ajatus oli tarkistaa puhelinnumero.

Tekstiviestin tarkoituksena lienee saada asiakas klikkaamaan puhelinnumeroa, jolloin jo yrityksestä tulee valenumerosta lasku. Asiakas ei klikannut.
Tekstiviestin tarkoituksena lienee saada asiakas klikkaamaan puhelinnumeroa, jolloin jo soittoyrityksestä tulee valenumeron kautta lasku. Asiakas ei klikannut. (Kuva Päivän Lehti)

Puhelinnumero näyttää olevan Nordean asiakaspalvelunumero. Mutta netin Kuka soitti -palvelusta löytyy myös lukuisia varoituksia, joista viisi tuoreinta epäilee asiassa huijausta.

”Tulipahan tekstiviesti, että korttiostosi on epäonnistunut, ota yhteyttä ylläolevaan numeroon. No onneksi minulla ei ole edes nordean korttia. :)”

Viestien perusteella näyttää siltä, että henkilöt ovat saaneet aivan asiallisia Nordean puhelinsoittoja, jolloin näytöllä näkyy numero 0200 3000. Mutta jos numero on kansainvälisessä muodossa +358 200 3000, asiassa epäillään jotain hämärää.

Tuoreimmat viestit uumoilevat, että Suomesta soitetuissa palvelunumeroissa ei tulisi olla Suomen +358-maatunnusta. Viimeisin henkilö ilmoittaa tehneensä vain viisi päivää sitten rikosimoituksen.

”ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET SOITTAKO TÄHÄN NUMEROON! Puhelinlaskuun tulee 13€ per soittoyritys, vaikka kukaan ei vastaa… !!!!!”

Asia on parasta varmistaa Nordeasta. Kirjautumalla verkkopankkiin selviää, että sinne ei ole merkitty minkäänlaista tapaamista, edes virheellisesti. Soitamme Nordeaan valitsemalla numerot yksitellen, emme tekstiviestin linkin kautta.

Nordeassa ei olla vielä kuultu vastaavista tapauksista. Pankki lupaa asiakkaalle jatkaa selvittämistä. Väärän numeron tai samannimisen henkilön valitseminen tekstiviestin saajaksi pitäisi olla mahdotonta.

– Sen näemme jo nyt, että Nordeasta ei ole lähetetty mitään tekstiviestiä.

Kommentoi Facebookissa