Citroën aikoo keksiä sedanin uudelleen – ja palaa ranskalaiseen avantgardistiseen muotoiluun

CXexperiencen nimi sisälsi vihjauksen 1970-luvun CX:ään.

CXexperiencen nimi sisälsi vihjauksen 1970-luvun CX:ään. (Kuva Citroen)

C5:n seuraajassa hyödynnetään myös katumaasturimaisia muotoilupiirteitä.

AUTOT Ylemmän keskiluokan sedanit alkavat olla todella uhanalainen autoluokka Euroopan markkinoilla. Juuri nämä autot ovat menettäneet eniten myyntiään erilaisille katumaastureille ja crossovereille, ja niinpä monet autonvalmistajat eivät enää edes tarjoa perinteisiä isoja porrasperiä.

Ranskalaismerkit eivät kuitenkaan ole luovuttaneet ainakaan vielä tässä segmentissä. Renault esitteli pari vuotta sitten hulppean oloisen Talismanin Lagunan seuraajaksi, ja Peugeot tuo upouuden 508:n parrasvaloihin pikapuoliin avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. Pösön porrasperästä tehdään korostetun sporttinen, eli tavoitteena on haastaa pykälää pienempi BMW:n 3-sarja ja kumppanit.

Peugeotin sisarmerkki Citroën kulkee sen sijaan omia polkujaan. Isot Sitikat ovat olleet perinteisesti varsinaisia lentäviä mattoja merkin tavaramerkiksi nousseen kaasunestejousituksen ansiosta, mutta se tuli tiensä päähän viime kesänä. Tuolloin lopetettiin nimittäin toisen sukupolven C5:n valmistus, joka sai kunnian olla viimeinen kaasunestejousitettu Citroën.

Hydraulisen jousituksen avulla auto pystyisi tarjoamaan vanhojen isojen kissojen kaltaista leijuvaa kyytiä.
Hydraulisen jousituksen avulla auto pystyisi tarjoamaan vanhojen isojen kissojen kaltaista leijuvaa kyytiä. (Kuva Citroen)

Tällä hetkellä Sitikan valikoimassa ei siis ole lainkaan isojen kissojen heimoon kuuluvaa sedania. C5:n jättämää aukkoa yritetään ensi hätään paikata C5 Aircrossiksi nimetyn katumaasturin avulla, mutta ranskalaiset eivät hylkää perinteistä porrasperääkään. Se aiotaan nimittäin keksiä uudelleen, ja seuraavan ison sedanin on tarkoitus toimia sekä C5:n että jo aiemmin tuotannosta poistuneen C6:n manttelinperijänä.

Mallia otetaan Citroënin pari vuotta sitten lanseeraamasta konseptiautosta, joka nimettiin CXexperienceksi. Nimi sisälsi vihjauksen 1970-luvun CX:ään, joka oli viimeisiä todella avantgardistisia Sitikoita monine erikoisine muotoilupiirteineen ja ominaisuuksineen. Autossa oli esimerkiksi kovera takalasi, joka löysi tiensä myös CXexperience-konseptiin. Tutkielmassa nähtiin lisäksi katumaasturimaisia muotoilupiirteitä, joita aiotaan hyödyntää C5:n seuraajassakin.

Citroënin ylin pomo Linda Jackson on jo kertonut, että autossa aiotaan hyödyntää kompaktista C4 Cactus -crossoverista tuttua ajattelutapaa. Se tarkoittaa paluuta avantgardistiseen muotoiluun, ja odotettavissa on myös monia katumaasturimaisia design-kikkoja. Yksi niistä voisi olla kylkien ilmalla täytetyt Airbump-kolhusuojat, mutta toisaalta Citroën luopui juuri tästä keksinnöstään Cactuksen facelift-mallissa.

Vaikka Sitikan perinteinen kaasunestejousitus on historiaa, merkki panostaa edelleen täysillä mukavuuteen. Ranskalaiset ovat juuri esitelleet uudenlaisen hydraulisen jousituksen, jota hyödynnetään ensimmäistä kertaa juuri C4 Cactuksen facelift-versiossa. C5:n seuraajakin saa hyvin todennäköisesti tämän varusteen, jotta auto pystyy tarjoamaan vanhojen isojen kissojen kaltaista leijuvaa kyytiä.

Kun Citroënin uutuus vielä muotoillaan avantgardistisesti, auton pitäisi olla varteenotettava manttelinperijä maineikkaille edeltäjilleen.

Kommentoi Facebookissa