Euroopan lainsäätäjät iskivät – lopullinen naula dieselautojen arkkuun?

Pariisi ilmoitti viime vuonna, että dieselmoottorisilla henkilö- ja pakettiautoilla ei ole enää mitään asiaa kaupunkiin vuoden 2025 jälkeen, jotta ilmanlaatua saadaan kohennettua.

Pariisi ilmoitti viime vuonna, että dieselmoottorisilla henkilö- ja pakettiautoilla ei ole enää mitään asiaa kaupunkiin vuoden 2025 jälkeen, jotta ilmanlaatua saadaan kohennettua. (Kuva Fotolia)

Dieselmoottoristen autojen myynti voi loppua nopeammin kuin monet pystyvät kuvittelemaan.

LIIKENNE Toissasyksynä julkisuuteen tullut VW-konsernin päästöskandaali on saanut aikaan varsinaisen lumipalloefektin dieselautojen todellisten päästöjen tutkimisen suhteen. Nyt Euroopan lainsäätäjät ovat lähtemässä jo niin tiukalle linjalle, että se voi pahimmillaan lopettaa dieselautojen myynnin vanhalla mantereella.

EU:n aikomuksena on ottaa käyttöön entistä tiukemmat säännöt, jotka yksiselitteisesti kieltäisivät sellaisten autojen myynnin, jotka tuottavat todellisuudessa enemmän päästöjä kuin mittauslaboratoriossa.

Euroopan parlamentti äänesti tällä viikolla lakiesityksen puolesta, joka antaisi mahdollisuuden sakottaa autonvalmistajia jopa 30 000 eurolla jokaista viralliset päästöarvonsa ylittävää autoa kohti. EU:n talouskomissaari Elżbieta Bieńkowska maalaili jo, että tämä tarkoittaisi käytännössä dieselmoottoristen autojen loppua.

Hän totesi, että dieselit eivät tule katoamaan yhdessä yössä, mutta niiden myynti voi loppua nopeammin kuin monet pystyvät kuvittelemaan. Bieńkowska ei ole yksin mielipiteensä kanssa, vaan myös monien Euroopan suurkaupunkien johtajat ovat samoilla linjoilla.

Esimerkiksi Lontoon pormestari Sadiq Khan on tuonut julkisuuteen uusia lakiehdotuksia, joiden perusteella haitallisia päästöjä tuottavien autojen kuskeilta voitaisiin periä lisämaksuja kaupunkiin ajettaessa. Lisäksi Ison-Britannian hallitus saattaa esitellä vastaavia suunnitelmia jo lähiviikkoina. Niiden tarkoituksena on rajoittaa tai jopa kieltää kokonaan dieselautojen käyttö 35 muussa kaupungissa ympäri maata.

Pariisin, Mexico Cityn, Madridin ja Ateenan johtajat ilmoittivat puolestaan jo viime vuonna, että dieselmoottorisilla henkilö- ja pakettiautoilla ei ole enää mitään asiaa näihin kaupunkeihin vuoden 2025 jälkeen, jotta ilmanlaatua saadaan kohennettua.

Dieselautot ovat toki suhteellisen taloudellisia myös kaupunkikäytössä, mutta ongelmana ovat niiden muut päästöt. Nakuttajat päästävät ilmoille myrkyllistä nokea ja typen oksideja, jotka heikentävät ratkaisevasti ilmanlaatua. Heikko ilmanlaatu on puolestaan syypää jopa kolmen miljoonan ihmisen ennenaikaiseen kuolemaan vuosittain, joten kyse ei ole mistään pikkuasiasta.

Euroopassa dieselautoja suosittiin pitkään virallisissa mittauksissa saatujen pienten hiilidioksidipäästöjen ansiosta, ja vasta VW-konsernin päästöskandaali tuntui herättävän lainsäätäjät niiden aiheuttamiin muihin ongelmiin.

Kommentoi Facebookissa