FORMULA 1 Ferrari on viime vuosina ainoana tallina kyennyt horjuttamaan Mercedeksen ylivoimaa Formula ykkösissä. Tänä vuonna Ferrari on kuitenkin epäonnistunut pahasti.
Ferrarin kilpailukyvyttömyys tuli selväksi jo Barcelonan testeissä kevättalvella. Kun kausi heinäkuussa koronatauon jälkeen saatiin viimein käyntiin, on Ferrari itse asiassa yllättänyt olemalla kilpailukyvyttömämpi kuin ennakoitiin.
Itävallassa ajetussa kauden avauskilpailussa Charles Leclerc onnistui Ferrarillaan ajamaan toiseksi. Tuuria oli Leclercilla mukana, kun turva-auto kävi radalla useita kertoja ja kanssakilpailijat kolaroivat.
Toisessa Itävallassa ajetussa kilpailussa Ferrarilla menikin kaikki pieleen. Aika-ajojen alkuperäisellä tuloslistalla Sebastian Vettel oli 10:s ja Leclerc 11:s. Itse kilpailussa Leclerc mokasi avauskierroksella kolaroimalla Vettelin autoon, minkä seurauksena molemmat joutuivat keskeyttämään
– Ei minulla ollut paljoa sanottavaa kuljettajillemme. On todella kivuliasta, että koko viikonloppu päättyy kahteen ensimmäiseen kierrokseen. Tämä on pahin mahdollinen päätös jo entuudestaan hyvin vaikealle viikonlopulle, kommentoi Ferrarin tallipomo Mattia Binotto Sky Sportsin mukaan.
Kuljettajat saattavat toisinaan mokata todella pahasti, mutta kokonaiskuvassa sillä ei ole merkitystä, jos nopeutta löytyy sekä ajajasta että autosta. Leclercin urakehitykseen kolari ei tule vaikuttamaan.
Juttuvinkki: Lewis Hamilton tuhosi Heikki Kovalaisen F1-uran
Sen sijaan Binotton asema on lievästi sanottuna epävarma. Autonsuunnittelussaan Ferrari on epäonnistunut pahasti, eivätkä moottoritehot riitä Mercedestä vastaan. Myös Renault ja Honda ovat kiilaamassa tehomäärissä Ferrarin edelle.
Viime vuonna loppukesällä Leclerc voitti sekä Span että Monzan osakilpailut. Syyskuussa Singaporessa voittoon ajoi Vettel.
Sitten Ferrari joutui tekemään autoonsa äkillisiä muutoksia. Moottoripuolella liikuttiin sillä kuuluisalla harmaalla alueella Ferrarin suoranopeuksien oltua epäilyttävän suuria.
Kansainvälisen Autoliiton FIA:n tutkinta johti siihen, että Ferrarin oli tehtävä moottoriinsa muutoksia rangaistuksen uhalla. Viralliset rangaistukset Ferrari vältti, mutta auton kilpailukyvyn suhteen Ferrari otti useita taka-askeleita. Rangaistuksena onkin ikävä julkisuus.
Mercedes voittanee tänä vuonna seitsemännen perättäisen tuplamestaruutensa. Kun F1:ssä siirryttiin 2014 hybriditeknologiaan, jäi Ferrari Mersusta pahasti jälkeen. Kun muukaan ei auttanut, yritti Ferrari nousta huipulle sääntöjen rajamailla ja maksaakin siitä nyt kovaa hintaa.
Formula ykkösten uusien teknisten sääntöjen piti tulla voimaan ensi vuonna, mutta koronapandemian myötä aikataulua siirrettiin vuodella. Se merkitsee, että Ferrarin painajainen jatkuu vielä puolentoista vuoden ajan.
Hyvinkin todennäköisesti Ferrari keskittää voimavaransa vuoteen 2022. Sitä ennen tallissa tapahtuu merkittävä muutos, kun Carlos Sainz ottaa ensi vuonna Sebastian Vettelin paikan.
Jos Ferrari saa selätettyä organisaationsa ongelmat, voi talli palata parin vuoden kuluttua huipulle. Mercedes todennäköisesti lopettaa tehdastallinsa toiminnan kauden 2021 jälkeen, joten Ferrarilla on myös yksi haastaja vähemmän.
Vettelin ura Ferrarilla päättyy tähän kauteen. Mahdollisesti hänen F1-uransa on 2021 päättynyt.
Historiaan Vettelistä jää kaksijakoisia muistoja. Hän voitti Red Bullilla neljä maailmanmestaruutta 2010-2013, mutta epäonnistui Ferrarilla.
Vettel seurasi Fernando Alonson jalanjälkiä. Alonso voitti Renaultilla kaksi maailmanmestaruutta, mutta ei voittanut mestaruutta Ferrarilla. Vettel päihitti Alonson 2010-2013 neljä kertaa.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Valtteri Bottas minimoi vahinkoja – jatkaa F1-sarjan kärjessä
Kommentoi Facebookissa