FORMULA 1 Alfa Romeo on perinteikäs italialaismerkki, joka on kilpaillut historiansa aikana myös F1:ssä lukuisten muiden sarjojen lisäksi. Eri medioissa on liikkunut myös huhuja merkin paluusta formula ykkösiin.
FCA-konsernin sekä Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne laittoi lisää tuulta purjeisiin. Hän kertoi nimittäin, että Alfa Romeon mahdollinen F1-projekti voisi tarjota mahdollisuuden tulevaisuuden italialaisten kisakuskien kasvattamiseen.
F1-sarjassa ei ole nähty saapasmaan kuljettajia sitten vuoden 2011, jolloin sekä Jarno Trulli että Vitantonio Liuzzi lopettivat uransa formula ykkösissä. Ferrari ei ole puolestaan käyttänyt italialaiskuskia vuoden 2009 jälkeen, jolloin Giancarlo Fisichella tuurasi loukkaantunutta Felipe Massaa.
Maranellon ori on ilmoittanut, että GP2-sarjan tähtitulokas Antonio Giovinazzi toimii tallin kolmoskuskin roolissa ensi kaudella. Muiden italialaislahjakkuuksien täytyy sen sijaan laittaa toivonsa Alfa Romeon mahdolliseen F1-hankkeeseen.
Marchionne on siis vahvasti Alfan F1-paluun kannalla, mutta Ferrarin junioritiimiin pohjautuvaa konseptia täytyy vielä odotella jonkin aikaa. Nyt etusijalla on katuautojen kehitystyö, jotta Alfa Romeo saadaan jälleen nostettua voitolliseksi synkkien aikojen jälkeen. Alfa Romeon katuautopuoli on noussut viime aikoina uuteen kukoistukseen takavetoisen Giulian sekä siihen pohjautuvan Stelvio-katumaasturin myötä, ja lisää uusia malleja on tulossa lähivuosina.
Vaikka Sergio Marchionne leikittelee ajatuksella tehdä Alfa Romeosta Ferrarin junioritalli F1-sarjassa, hän ei halua päätyä samanlaiseen kuvioon kuin Red Bullilla ja sen sisartiimillä Toro Rossolla. Tarkoituksena ei ole siis luoda Ferrarin varsinaisille kuskeille lisäpaineita sen kautta, että junioritiimistä nouseva tulokas voisi syrjäyttää heidät. Näinhän kävi Red Bullilla, kun Max Verstappen nostettiin Toro Rossolta ykköstallissa ajaneen Daniil Kvyatin tilalle.
Toisaalta Ferrarin täytyy varautua muun muassa Kimi Räikkösen eläköitymiseen lähivuosina, ja Scuderian kuskihautomona toimiva Alfa Romeo vastaisi hyvin tähänkin haasteeseen.
Kommentoi Facebookissa