AUTOT Retroautojen onnistuneimpaan päähän kuuluva Fiat 500:n uusi tulkinta esiteltiin jo 11 vuotta sitten, ja auto jatkaa edelleen tuotannossa vain pienten faceliftien voimin. Fiat 500 -mallin urheiluversioista vastaa sporttibrändi Abarth, joka viritti jo alkuperäisiä pikku-Fiateja vuosikymmeniä sitten. Nykyään Abarth on vain Fiatin käyttämä markkinointinimi, mutta vanhojen Abarthien tyyli on onnistuttu tuomaan hienosti nykyaikaan.
Nyt Abarth päivitti 500:n pohjalta tehdyn 595-mallistonsa, joka kattaa jatkossa peräti viisi eri versiota. Niiden nimet ovat 595, 595 Pista, 595 Turismo, 595 Competizione ja luksushenkinen 695 Rivale. Niitä kaikkia vauhdittaa päivitetty 1,4-litrainen T-Jet-bensaturbo, jonka hevosvoimalukema vaihtelee version mukaan. Kone täyttää nyt myös uusimmat Euro 6D-Temp -päästömääräykset.
Perusmalli 595 tarjoaa nyt 145 hevosvoimaa, jotka riittävät jo kiidättämään pikkuautoa varsin rivakasti. Lisäteho ei ole kuitenkaan koskaan pahaksi, ja niinpä seuraavan tason 595 Pistassa on jo 160 heppaa. Vakiovarusteiden listalle lukeutuvat myös Record Monza -niminen aktiivinen sporttipakoputkisto, Abarthin oma telemetriajärjestelmä ja Konin kehittämät erityiset takaiskunvaimentimet.

Pista edustaa ratahenkeä, kun taas 595 Turismossa on panostettu enemmän tyyliseikkoihin. Autossa on silti Pistaa enemmän tehoa, eli 165 hevosvoimaa. 595 Turismo pinkaisee niiden turvin 7,3 sekunnissa nollasta sataan, ja matkustajat voivat nauttia myös pienestä ylellisyydestä. 595 Turismon erikoisherkkuihin kuuluvat nimittäin nahkaverhoilu, mattapintainen Asfalto Grey -ulkoväri, tummennetut takalasit ja satiinikromilla pinnoitetut koristelistat sekä peilinkotelot.
Malliston huippua ainakin tehojen puolesta edustaa 595 Competizione, jonka turbokoneesta irtoaa jo 180 hevosvoimaa. Pitoa parantaa lisävarusteena tarjottava tasauspyörästön lukko, ja muita malleja isommat jarrut ovat Brembon käsialaa. Alustassa hyödynnetään puolestaan Konin säädettäviä iskunvaimentimia sekä edessä että takana.
595 Competizione kiihtyy nollasta sataan vain 6,7 sekunnissa, ja kyytiläiset pysyvät tukevasti paikoillaan Sabeltin kehittämissä Abarth Corsa -kuppipenkeissä. Ulkoisen erottuvuuden varmistaa puolestaan myrkynvihreä Adrenalina Green -värisävy, jonka saa myös 595 Pistaan.
Abarth-malliston luksushenkistä linjaa edustaa puolestaan 695 Rivale, joka on suunniteltu yhteistyössä maineikkaan italialaisen venevalmistaja Rivan kanssa. Auton ulkokuorta koristaa elegantti kaksivärimaalaus, jossa on hyödynnetty Riva Evening Blue -nimistä sinistä ja Shark Grey -harmaata. Moottori tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin 595 Competizionessa, mutta sisustassa on yksilöllistä tyyliä kojelaudassa käytetyn mahongin ja arvokkaan nahan ansiosta.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Fiat retroilee Geneven autonäyttelyssä
Kommentoi Facebookissa