Formula ykköset siirtyy ”seksikkäämpään” suuntaan

F1-kisoissa startti on useasti jännittävin hetki. Kisoista yritetään tehdä viihdyttävämpiä, kun uudet säännöt 2021 astuvat voimaan.

F1-kisoissa startti on useasti jännittävin hetki. Kisoista yritetään tehdä viihdyttävämpiä, kun uudet säännöt 2021 astuvat voimaan. (Kuva AOP)

Formula ykkösiin tulee 2021 merkittäviä sääntömuutoksia. Kisojen viihdearvon luvataan paranevan.

FORMULA 1 F1-sarjaan tulee kaivattuja suuria muutoksia kaudelle 2021. Kisoista on tarkoitus luoda sääntömuutosten myötä tasaisempia ja kuljettajien taitojen on tarkoitus tulla enemmän esille.

F1-organisaation oman luonnehdinnan mukaan yksi tavoitteista on ”seksikkäämpien” autojen luominen. Varsinkin vallitsevalla hybriditurbojen aikakaudella F1-autoja on arvosteltu aiempaa kesymmän oloisiksi. Muutamat uudet ominaisuudet pyrkivät kärsineestä maineesta eroon.

– Nykyisten autojen perusarkkitehtuuri säilyy, mutta niitä jalostetaan, virallisten F1-sivujen toimittaja Greg Stuart kertoo.

– Uusi, lisäsiivellä varustettu etusiipi tuo dynaamista lookia. Takasiipi on puolestaan entistäkin mehukkaampi. Vaikutelmaa parantavat myös matalaprofiiliset, 18-tuumaiset Pirellin renkaat, hän lisää.

F1-muutoksia tulee niin teknisiin, taloudellisiin kuin urheilullisiin sääntöihin. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt vahvisti torstaina, että lajin maailmanneuvosto on hyväksynyt tulevat muutokset.

Kierrosajat ovat hidastumassa FIA:n mukaan 2-3 sekunnilla, mikä on herättänyt huolta. Pitäisihän Formula ykkösten olla nimensä perusteella maailman nopein formulasarja.

Kimi Räikkönen korostaa kilvanajon laadukkuutta F1:ssä. Kohulle tuntuvasti huonommista kierrosajoista hän viittaakin kintaalla.

– En usko, että kolmella, neljällä tai viidellä sekunnilla on mitään merkitystä, Räikkönen toteaa RaceFans-sivustolla.

Räikkönen tähdentää, että ensisijaisen tärkeää on saada kilvanajosta kiinnostavampaa niin kuljettajien kuin katsojienkin kantilta koettuna.

– Luulen, että vaikka olisimme 10 sekuntia hitaampia, niin kukaan kilpailuja katsova ei välitä, jos kisat ovat jännittävämpiä. Kierrosajat ovat joka vuosi vähän erilaisia, Räikkönen kuittaa.

Tällä hetkellä Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat muita tiimejä niin paljon edellä, että kisat ovat kärkitaiston osalta välillä todellakin tylsää katsottavaa. Jatkossa eroja pyritään tasoittamaan kulukaton avulla. Tiimi saa käyttää rahaa vuodessa vain 175 miljoonaa dollaria, mikä on vain noin kolmannes Mercedeksen, Ferrarin tai Red Bullin nykyisestä vuosibudjetista.

Kulukaton myötä uusia tallejakin saattaa tulla mukaan. Tällä hetkellä mukana on vain kymmenen tiimiä ja 20 autoa, mikä monien mielestä on aivan liian pieni määrä.

Teksti Otto Palojärvi, Pasi Tuominen, Kari Aho

 

F1-organisaation kiteytys sääntömuutoksista kaudelle 2021

1. Seksikkäämmät autot
2. Tasaisemmat kisat
3. Useammille talleille mahdollisuus saavuttaa palkintopallisijoituksia
4. Kuljettajien taidot yhä paremmin esille
5. Tiukemmat säännöt aerodynamiikkatestaamiseen
6. Autojen säädöt palautettava kisaviikonlopun alkua vastaavalle tasolle jo ennen kolmansia harjoituksia
7. Kulukatto käyttöön: tallikohtainen budjetin yläraja 175 miljoonaa dollaria vuodessa
8. Kisaviikonloppujen lyhentäminen: lehdistötilaisuudet torstailta perjantaille
9. Enemmän mahdollisuuksia nuorille lahjakkuuksille
10. Enemmän sananvaltaa kuljettajille ja tallipäälliköille

Kommentoi Facebookissa