FORMULA 1 Keke Rosberg nosti Formula ykköset Suomessa suosituksi urheilulajiksi, mutta ensimmäinen suomalainen F1-ajaja Keke ei suinkaan ollut. Jo ennen Kekeä suomalaisista pääsivät F1-kisaviikonloppuna radalle Leo Kinnunen ja Mikko Kozarowitzky.
Kinnunen ja Kozarowitzky eivät Formula ykkösissä menestyneet, mutta se ei poista jossittelua, etteikö kummallakin olisi ollut mahdollisuuksia menestyä. Toisin kuin Rosberg, eivät he saaneet kunnollista kalustoa alleen.
Kinnunen (1943-2017) menestyi useissa eri autourheilusarjoissa, radalla ja rallissa. Hän kilpaili prototyyppien MM-sarjassa, jonka arvostus 1960-70 -luvun taitteessa oli samalla tasolla Formula ykkösten kanssa.
Vuonna 1970 Kinnunen voitti Porschen tehdastallissa Pedro Rodriguezin ja Brian Redmanin kanssa erittäin arvostetun Daytonan 24 tunnin kilpailun. Samana vuonna hän juhli Rodriguezin kanssa myös Monzan 1000 kilometrin sekä Watkins Glenin 6 tunnin ajon voittoa.
Vuonna 1972 kilpa-ajossa Saksassa surmansa saanut meksikolainen Rodriguez oli 1970-luvulla arvostetuimpia F1-ajajia. Hän voitti kaksi F1-kilpailua ja sijoittui kolmesti F1-kisassa toiseksi.
Kinnunen muodosti Rodriguezin kanssa tasavahvan parivaljakon. Todennäköisesti myös Kinnusella olisi ollut mahdollisuuksia menestyä F1:ssä.
Kinnusen ongelmana oli kielitaito. Jääräpäisyytensä takia hän ei suostunut opettelemaan englantia. Kun Porschen tallipomo John Wyer kehotti Kinnusta kielikurssille, vastasi Kinnunen, että Wyer ja muut voivat opetella suomea, jos hänelle haluavat puhua.
Kinnusen tavoitteena oli päästä Formula ykkösiin. Hän neuvotteli sopimuksesta legendaaristen Frank Williamsin ja Bernie Ecclestonen kanssa, mutta kumpikaan ei tarjonnut riittävän hyvää sopimusta. Testeissä Kinnunen ei ajanut riittävän hyvin, eikä oma rahoitus lopulta riittänyt tallipaikkaan.
Niinpä Kinnunen päätti 1974 yrittää talliprojektia itse. Saloran ja tupakkamerkki Coltin tuella rakennettiin F1-historian toistaiseksi ainoa suomalaistalli, jonka nimeksi tuli moottoriurheilua Suomessa jo 1970-luvulla paljon tukeneen Antti Aarnio-Wihurin mukaan AAW Racing.
Vielä 1970-luvulla F1-tallit saivat ostaa autonsa valmiina toiselta valmistajalta. Suomalaistalli AAW Racing osti autonsa vuoden 1964 maailmanmestarilta John Surteesilta.
AAW Racingin käyttämä Surtees-auto oli epäonnistunut tekele. Kinnunen osallistui sillä kuuteen kisaviikonloppuun, mutta läpäisi karsinnan vain Ruotsin Anderstorpin osakilpailussa.
Jo ennen Ruotsin GP:n starttia olisi tiedossa, että auto hajoaisi jo kisan alkuvaiheessa. Autoon tankattiin bensaa vain kymmeneksi kierrokseksi ja sytytystulppavika päättikin Kinnusen matkanteon jo kahdeksannella kierroksella.
AAW Racingin taru päättyi jo ennen kauden 1974 loppua. Kinnunen jatkoi ammattilaisena kilpa-ajoa vielä muissa sarjoissa vuoteen 1977 saakka. Hän neuvotteli sopimuksesta F1-talli Wolfin kanssa kaudelle 1977, mutta jäi vaille paikkaa.
Suomessa Kinnunen oli 1970-luvulla tunnettu persoona, mutta noihin aikoihin hänen historiallinen F1-talliprojektinsa sai Suomessa vähän julkisuutta. Formula ykkösistä tuli tunnettu Suomessa suosittu sarja vasta 1982 Rosbergin voitettua maailmanmestaruuden.
Kinnunen muistetaan Suomessa hyvin, mutta historian toinen suomalaisajaja Mikko Kozarowitzky (s. 1948) on vaipunut aika lailla unohduksiin. Kahteen F1-kisaviikonloppuun 1977 osallistunut Kozarowitzky ei onnistunut läpäisemään karsintaa, eikä päässyt starttaamaan.
Kozarowitzkyä pidettiin 1970-luvulla Keke Rosbergin veroisena lahjakkuutena. Hän kilpaili lupaavin ottein Formula Super Vee ja Formula 2-luokissa ja herätti kiinnostusta F1-piireissä.
Formula ykkösissä Kozarowitzky pääsi 1977 RAM-talliin, joka osti autonsa valmiina, kuten Kinnusen suomalainen AAW Racing-talli. Kozarowitzky koki myös Kinnusen kohtalon, koska RAM:n käyttämä March-auto oli armottoman kilpailukyvytön.
Ennen ensimmäistä kisaviikonloppuaan Ruotsin Anderstorpissa Kozarowitzky ei ollut edes ehtinyt testata autoaan ja jäi karsinnassa viimeiseksi. Toisessa ja viimeiseksi jääneessä F1-kisaviikonlopussaan Silverstonessa Kozarowitzky jäi jo esikarsintaan. Hänen ranteensa murtui kolarissa.
March-auto oli vaarallinen tekele eikä Kozarowitzky halunnut jatkaa RAM-tiimissä enää ajohommia. Hän neuvotteli F1-sopimuksesta kaudelle 1978 muiden tahojen kanssa, mutta keskustelut eivät tuottaneet hedelmää.
Kilpa-ajouransa jälkeen Kozarowitzky teki värikkään uran liikemiehenä. Hän sai vankeustuomionkin.
Paremmalla kalustolla Kozarowitzky olisi saattanut tehdä Formula ykkösissä läpimurtonsa. Rahoitusta olisi tarvittu enemmän, eikä Suomesta sitä 1970-luvulla riittävästi löytynyt.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Formula ykköset pandemian kuristuksessa – sääntömuutoksilla sammutetaan tulipaloja
Kommentoi Facebookissa