AUTOT Honda Civic Type R on kuulunut kompaktiluokan hauskimpiin sporttimalleihin jo parin vuosikymmenen ajan. Auton reseptinä oli aluksi korkealle kiertävä vapaahengittävä kone yhdistettynä varsin hillitysti muutettuun ulkonäköön, mutta nämä periaatteet menivät uusiksi nykymallin kohdalla. Pellin alle tuli ahdettua turbovoimaa, ja koriin lisättiin lähes hengästyttävä määrä erilaisia spoilereita ja ilmanottoaukkoja.
Nykyisen Civic Type R:n elinkaari jäi kuitenkin varsin lyhyeksi. Auto tuotiin nimittäin myyntiin vajaat kaksi vuotta sitten, ja seuraaja on jo esitelty. Korimalli muuttuu tila-automaisesta sukkulasta matalammaksi hatchbackiksi, mutta sporttilisäkkeiden määrä ei ainakaan vähene sukupolvenvaihdoksessa. Ensimmäiset toimittajat ovat jo päässeet uuden Type R:n rattiin, ja Hondaa on jo ehditty ylistää ajettavuudeltaan maailman parhaaksi etuvetoiseksi autoksi.
Tällaisten sporttiversioiden ongelmana on usein se, että myynti painottuu vahvasti alkuvaiheeseen. Kun erikoismallin uutuudenviehätys on kadonnut, autoja on paljon hankalampi kaupata potentiaalisille ostajille. Tästä syystä monet merkit tuovat tarjolle lähes jatkuvalla syötöllä uusia erikoisversioita sporttiautoistaan, ja Hondakin aikoo nyt hyödyntää samaa strategiaa.
Civicin pääinsinööri Hideki Matsumoto kertoi, että Honda pyrkii tasaisempiin myyntivolyymeihin, ja siksi Type R:stä lanseerataan vaiheittain uusia versioita. Juuri esitelty ”tavallinen” hot hatch on vasta alkua tälle sarjalle. Ainakin joissakin maissa tarjolle tuodaan edullisempi sekä riisutumpi perusmalli, mutta valikoimaa laajennetaan myös toiseen suuntaan.
Harkinnassa on nimittäin vielä nykyistä 320-heppaista malliakin tehokkaampi versio, ja lisäksi Honda voisi haastaa mm. VW Golf R:n ja Ford Focus RS:n niiden omilla aseilla. Tämä tarkoittaisi nelivetoista Civic Type R:ää, ja yhtenä vaihtoehtona ilmoille on heitetty myös mukavuuspainotteisempi sporttimalli. Se saisi ainakin pehmeämmän jousituksen, jotta pitkienkin matkojen taittaminen onnistuisi ilman pelkoa paikkojen putoamisesta hampaista.
Lisäksi Honda voisi laajentaa Civicin urheiluversiovalikoimaa Type R:n alapuolelle. Tavallisen Civicin 182-hevosvoimaisen turboversion ja yli 300-heppaisen Type R:n välissä on vielä hyvin tilaa, ja niinpä tämä markkinarako voitaisiin täyttää astetta kesymmällä hot hatchilla. Sen nimeksi voisi tulla vaikkapa Type S, jota japanilaiset ovat jo käyttäneet menneinä vuosina.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa