AUTOT Toyota RAV4 perusti kompaktien katumaasturien luokan vuonna 1994, mutta Honda seurasi perässä jo vuotta myöhemmin lanseeraamallaan CR-V:llä. Euroopassa auto saatiin myyntiin vuoden 1996 puolella, ja se nousi heti luokkansa suosituimpien mallien joukkoon. Honda oli vuosikausia edellä monia eurooppalaiskilpailijoita, koska ne lähtivät mukaan jatkuvasti kasvaneeseen kompaktien katumaasturien buumiin vasta paljon myöhemmin.
CR-V on kuulunut myös USA:ssa luokkansa suursuosikkeihin, ja auto siirtyi siellä jo viime vuonna viidenteen sukupolveensa. Vanhalla mantereella on sen sijaan myyty näihin päiviin asti neljännen sukupolven mallia, joka esiteltiin vuonna 2012. Nyt Honda tuo kuitenkin uusimman CR-V:n myös Eurooppaan, ja auton lanseerauskampanja on jo aloitettu. Toimitusten pitäisi alkaa kesän jälkeen, joten innokkaimmat Honda-miehet pääsevät kurvailemaan Suomessakin jo pian upouudella katumaasturilla.

Autoa saa aluksi pelkästään yhdellä moottorivaihtoehdolla, eli muun muassa Civicin pellin alta tutulla 1,5-litraisella bensaturbolla. Uutta CR-V:tä tarjotaan sekä etu- että nelivetoisena, ja jälkimmäisen pariksi saa myös portaattoman CVT-automaatin. Vakiovaihteistona palvelee perinteinen kuusiportainen manuaali. 1,5-litrainen VTEC-turbonelonen tuottaa manuaalivaihteiston parina 173 hevosvoimaa ja 220 newtonmetrin maksimiväännön, mutta lukemat kasvavat automaatin kanssa.
Moottorista irtoaa nimittäin 193 hevosvoimaa ja 243 newtonin vääntö CVT-vaihteiston parina, mutta manuaalivaihteinen etuvetoversio on silti nopeampi. Honda kertoo, että se saavuttaa satasen nopeuden 9,2 sekunnissa ja yltää 210 km/h:n huippunopeuteen, kun taas nelivetoautomaatin vastaavat arvot ovat tasan 10 sekuntia ja 200 km/h.
Keskikulutuksen pitäisi olla parhaimmillaan 6,3 litraa satasella, ja hiilidioksidipäästöt kirjataan vastaavasti 143 grammaan kilometriä kohti. Nämä arvot koskevat manuaalivaihteista etuvetoversiota. Honda on jo vahvistanut, että uutta CR-V:tä ei saa enää dieselinä. Sen tilalla tarjotaan uutta hybridiversiota, joka saadaan myyntiin ensi vuoden alkupuolella. Sitä vauhdittaa kaksilitrainen i-VTEC bensakone, joka saa lisävoimaa sähkömoottorista ja erillisestä sähköisestä generaattorista.

Uutta CR-V:tä saa ensimmäistä kertaa myös seitsemänpaikkaisena versiona. Auton tilojen pitäisi olla ainakin valmistajan omien sanojen mukaan luokkansa suurimmat kasvaneen akselivälin ansiosta. Lisäksi viidennen sukupolven CR-V:n korirakennetta mainostetaan segmenttinsä jäykimmäksi, ja auton vakiovarusteisiin kuuluu monia aktiivisia turvavarusteita. Niinpä viiden tähden tuloksen Euro NCAP:n törmäystestissä pitäisi olla itsestäänselvyys.
Maavara on puolestaan kasvanut 35 millillä edeltäjään nähden. Sitä riittää 191 millin verran etuvetoversioissa, ja nelivetomallien vastaava luku on 201 milliä. Neliveto pystyy siirtämään tarvittaessa jopa 60 prosenttia väännöstä takapyörille, ja alustarakenteetkin on laitettu täysin uusiksi. Edessä luotetaan MacPherson-joustintukiin, ja takana on puolestaan monitukivartinen rakenne. Molemmilla akseleilla hyödynnetään hydraulisia puslia, joiden pitäisi vähentää alustaääniä uuden CR-V:n kaikissa versioissa.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Honda tuo retrotyylisen sähköauton Euroopan markkinoille – jo ensi vuonna
Kommentoi Facebookissa