AUTOT Hyundain vaihtoehto Golf-luokan autoa etsivälle on totellut i30-nimeä vuodesta 2007 lähtien. Nykyinen i30 edustaa mallisarjan kolmatta sukupolvea, ja se esiteltiin toissasyksynä Pariisin autonäyttelyssä. Nykymalli on paistatellut julkisuuden valokeilassa erityisesti N-sporttiversion ansiosta, jota on ylistetty eri testeissä lähes maasta taivaisiin. Lisäksi Hyundai on kerännyt huomiota coupé-henkisen Fastbackin avulla, jollaista kilpailijoilla ei ole tarjolla.
Tavallinen hatchback ja farmari ovat jääneet hieman näiden erikoismallien varjoon, joten Hyundai päätti päivittää ne jo nyt. Korealaisvalmistaja jaksaa edelleen uskoa dieseliin kaikesta negatiivisesta kohusta huolimatta, ja niinpä kompaktimallien pellin alle on kehitetty uusi 1,6-litrainen nakuttaja. Se tottelee Smartstream-nimeä ja täyttää uusimmat Euro 6d Temp -päästömääräykset.
Uutta dieseliä saa peräti kolmena eri tehoversiona, joiden voimavarat kirjataan 96, 116 ja 136 hevosvoiman lukemiin. Perusmallin voimansiirrosta vastaa ainoastaan kuusivaihteinen manuaali, mutta kahden tehokkaamman dieselin pariksi saa lisähintaan myös 7DCT-nimisen seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin.

Pienimmällä teholukemalla varustettu diesel on taloudellisin vaihtoehto, ja sen keskikulutukseksi kerrotaan vain 3,8–3,9 litraa 100 kilometrillä. Kilometriä kohden kertyvissä hiilidioksidipäästöissä tämä tarkoittaa 99–104 gramman lukemaa. Kaikissa Smartstream-dieseleissä on pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, jonka luvataan leikkaavan typen oksideja. Samalla myös kaikkiin i30:n bensakoneisiin on tullut hiukkassuodatin vakiovarusteeksi.
Uuden dieselin lisäksi mallivuoden 2019 i30 hatchback ja farmari ovat saaneet tuoreen etupuskurin, joka on nähty jo aiemminkin. Se on nimittäin lainattu coupé-henkisestä Fastbackista, joten eri korimallien tyyli on nyt tuotu entistä lähemmäs toisiaan. Lisäksi hatchbackiin ja Wagon-nimiseen farkkuun tarjotaan kahta uutta ulkoväriä, jotka tottelevat Stellar Blue ja Olivine Grey -nimiä.
Sisätilojakaan ei ole unohdettu malliuudistuksessa. Kaikissa i30:issa on nyt kahdeksantuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, joka on yhteensopiva Android Auton ja Applen CarPlayn kanssa. Sitä voi käyttää kosketusnäytön lisäksi myös puheohjauksella tai ratin nappien välityksellä.
Päivitetty i30 saa varsinaisen ensi-iltansa Pariisin autonäyttelyssä, jossa esitellään myös Fastback-korinen N-tehoversio. Hyundain uudistetun kompaktimallin ensimmäiset uudet autot ovat kuitenkin jo saapuneet Suomeen.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Hyundai hioo muotoilustrategiaansa – eri mallit eroavat tulevaisuudessa enemmän toisistaan
Kommentoi Facebookissa