AUTOT Hyundai oli vielä vahvasti pienen budjetin korealaismerkki, kun se esitteli ensimmäisen ison katumaasturinsa vuonna 2000. Santa Feksi nimetty SUV pyrki ennen kaikkea tarjoamaan paljon autoa rahalla, mutta ominaisuuksiltaan se oli vielä varsin kaukana luokkansa priimuksista. Vuonna 2006 esitelty toisen sukupolven mallikin jatkoi samoilla linjoilla, mutta kuusi vuotta myöhemmin lanseeratusta kolmannesta Santa Festä löytyi jo enemmän yritystä.
Katumaasturin linjat olivat terävöityneet huomattavasti, ja sama koski auton muitakin ominaisuuksia. Santa Fe on kuitenkin jäänyt elinkaarensa ehtoopuolella jo tuoreempien kilpailijoiden jalkoihin. Tämä asia korjaantuu pian, koska neljännen sukupolven malli on pian täällä. Hyundai julkaisi siitä nyt ensimmäiset tiedot ja kuvat, jotka antavat odottaa paljon uutuudelta.
Jo auton muotoilu kertoo, että Hyundain itsetunto on aivan eri tasoa kuin takavuosina. Santa Fen nokkaa koristaa massiivinen kuusikulmainen maski, jonka ylälista sulautuu yhteen litteiden ylempien valoumpioiden kanssa. Niiden alapuolelle on sijoitettu vielä toiset umpiot, eli isossa SUV:ssa hyödynnetään samaa muotoilukikkaa kuin kompaktiluokan Konassa.
Kylkilinjassa ei ole sen sijaan suuria yllätyksiä, ja auton perästä ei ole julkaistu vielä minkäänlaista kuvaa. Sisustasta on suostuttu paljastamaan yksi kuva, jonka perusteella tyyliseikat ovat kohdallaan. Keskellä kojelautaa komeilee nykytyylinen iso näyttö, ja materiaalitkin vaikuttavat varsin arvokkailta ainakin kuvassa. Erityisesti takajalkatilat ovat kuulemma väljentyneet malliuudistuksessa, koska auton akseliväli on kasvanut. Uusi Santa Fe on myös seitsemän senttiä pidempi ja sentin leveämpi kuin edeltäjänsä, eli sen pituus hätyyttelee 4,8 metrin rajaa ja leveys 1,9 metriä.
Pellin alle saa kolme eri moottorivaihtoehtoa, joista kaksi ovat uusia. 197-hevosvoimainen 2,2-litrainen diesel on jo nykymallista tuttu, mutta nyt sen vaihtoehdoksi tarjotaan pykälää pienempää kaksilitraista nakuttajaa. Lisäksi saataville tulee kaksilitrainen bensaturbo, ja kaikkien moottorien pariksi voi ruksia kahdeksanvaihteisen automaatin.
Autossa käytetään sähköisesti ohjattua nelivetoa, jota on aiemmin hyödynnetty Hyundain luksusbrändi Genesiksessä. Hyundai TRACtion -sanoista lyhenteensä saanut HTRAC-järjestelmä tarjoaa kuskin käyttöön monta eri moodia, joten Santa Fen maastokelpoisuus ei ole pelkkää silmänlumetta.
Ajoavustinteknologiakin on kehittynyt, ja niinpä uutuuden vakiovarusteluun kuuluu itsenäinen hätäjarrutustoiminto ja kaistavahti. Lisäksi Santa Fessä on kuskin vireystilaa valvova toiminto ja tekoälyä hyödyntävä puheentunnistus ainakin joillakin markkina-alueilla. Hyundai on myös kehittänyt katumaasturiinsa systeemin, joka varoittaa etumatkustajia avaamasta ovia takaa lähestyvien autojen eteen ja estää sen kokonaan takapenkkiläisten kohdalla.
Uusi Santa Fe tuodaan suuren yleisön ihmeteltäväksi maaliskuun alussa avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, jolloin auton peräpään muotoilukin viimeistään selviää. Tarkat varuste- ja hintatiedotkin julkaistaan myöhemmin, mutta Santa Fe kuulunee edelleen luokkansa edullisimpiin isoihin katumaastureihin, vaikka Hyundai ei olekaan enää mikään budjettibrändi.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa