AUTOT Jaguar Land Roverin tehokkaimpien mallien kehittämisestä vastaa nykyään Special Vehicles Operations -niminen divisioona. Erikoisosaston kädenjälki on jo näkynyt muun muassa kaksipaikkaisessa F-Type SVR:ssä sekä maailman nopeimpiin katumaastureihin kuuluvassa Range Rover Sport SVR:ssä. Niiden lisäksi SVO loi erittäin harvinaiseksi jääneen F-Type Project 7:n kolmisen vuotta sitten.
Se oli avomallisen F-Typen pohjalta tehty puristinen roadster, joka sai inspiraationsa kissamerkin vanhoista kilpa-autoista. Project 7:ää valmistettiin ainoastaan 250 kappaletta, joten kyseessä on melkoinen keräilyharvinaisuus. Nyt Special Vehicle Operations paljasti seuraavan erikoisautonsa, joka on nimetty loogisesti Project 8:ksi. Tällä kertaa erikoismalli on tehty XE-sedanin pohjalta, ja se on Jaguarin historian tehokkain katuauto.

Neliovisen hirviön tarkka nimi on Jaguar XE SV Project 8, ja auto kootaan Project 7:n tavoin käsin SVO:n tekniikkakeskuksessa Ison-Britannian Coventryssä Jaguarin syntysijoilla. Tavallisten XE:iden kokoonpano tapahtuu puolestaan Solihullissa, eli edes tuotantolinja ei ole sama. Tekniikkakin on jotakin aivan muuta kuin perus-XE:issä, koska Project 8:n pellin alla möyryää mm. Project 7:stä tuttu mekaanisesti ahdettu viisilitrainen V8.
Tehoa on kuitenkin nostettu tasan 600 hevosvoimaan, ja voima välitetään tienpintaan kaikkien neljän pyörän voimin. Vaihteistona palvelee ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti, jota on hienosäädetty suorituskyvyn ehdoilla. Virallisia suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta Project 8 tarjoaa Jaguarin mukaan superautojen kaltaiset menohalut. Kissamerkin tämänhetkisen malliston nopeimmin kiihtyvä auto on kaksipaikkainen ja nelivetoinen F-Type SVR, joka pinkaisee nollasta sataan 3,7 sekunnissa. Project 8:n pitäisi olla sitäkin nopeampi, eli neliovinen ”perheauto” jättää jo monta aitoa urheiluautoa taakseen.
Radalla kilpailijoihin voivat kuulua jopa Porsche 911 GT3 ja BMW M4 GTS. Project 8 on nimittäin kehitetty legendaarisella Nürburgringin Nordschleifella, ja alusta on laitettu kattavasti uusiksi lähtökohtaan nähden. Tarkkoja yksityiskohtia ei suostuta vielä kertomaan, mutta muutoksiin kuuluvat ainakin jäykempi jousitus ja nopeampi ohjausvaihde. Vanteet ovat erityisen kevyttä mallia, ja raideväliäkin on levennetty ajettavuuden kohentamiseksi.

Leveämmän raidevälin erottaa ulospäinkin pullistuneista lokasuojista. Uutuus on vielä kevyesti naamioitu Jaguarin julkaisemissa ensimmäisissä virallisissa kuvissa, mutta tärkeimmät muutokset selviävät silti. Aggressiivinen tyyli syntyy massiivisilla ilmanottoaukoilla varustetusta etupuskurista, konepellin ilmanpoistorei’istä, ulos työntyvistä sivuhelmoista sekä takapuskurin diffuusorista ja neljästä pakoputkenpäästä. Ratahenkisyys viimeistellään takaluukun kannen päällä komeilevalla spoilerilla, joka näyttää lähes Porsche 911 GT3 RS:stä lainatulta. Luonnollisesti myös rengastus on paljon vakiomallia leveämpi.
Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta tyyli lienee sielläkin lähes kisahenkistä. Project 8 esitellään todennäköisesti koko komeudessaan ensi kuun lopulla järjestettävässä perinnetapahtumassa, eli Goodwood Festival of Speedissä.
Tuotannon aloitusajankohtaa ei ole kerrottu, mutta auto jää todella harvojen herkuksi, koska sitä valmistetaan vain 300 kappaletta. Ne kaikki ovat vasemmalta ohjattavia, eli britit eivät suosi tässä suhteessa kotimarkkinoitaan. Käsintehdyn Project 8:n hintakin lienee aivan eri lukemissa kuin tavallisten neliovisten Jaguarien kohdalla.
Kommentoi Facebookissa