LIIKENNETURVALLISUUS Kun kesän aurinko väistyy sateiden tieltä, lain minimirajalle ajetulla renkaalla ajaminen vaatii ääretöntä varovaisuutta. Autonrengasliitto huomauttaa, että kuluneiden renkaiden uusiminen ajoissa on halpa henkivakuutus.
Suomalaisten autoilijoiden tapa käsitellä renkaitaan jättää toivomisen varaa. Autonrengasliiton vuoden 2022 kuluttajatutkimuksessa käy ilmi, että lähes puolet eli 48 prosenttia ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Kuljettajista 45 prosenttia aikoo kuluttaa myös uudet renkaansa aivan loppuun ennen niiden uusimista.
– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Lain mukaan kesärenkaan urien pitää olla vähintään 1,6 mm syvät, minkä tiesi 38 prosenttia vastaajista. Turvallisena urasyvyytenä vesikelillä pidetään 4 mm. Tätä matalammilla urilla vesi ei enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä, ja vesiliirron riski kasvaa.
– Vain joka neljäs autoilija tietää turvasyvyyden. Auto on suomalaisille rakas ja arjessa tärkeä kulkuväline, joten renkaisiin liittyvät turvallisuustekijät voitaisiin tuntea paremminkin.
Kuluvan kevään ja alkukesän aikana rengaskaupoille saapuvia ovat hämmentäneet uutiset renkaiden tavallista huonommasta saatavuudesta. Taustalla on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. Kysymyksiä on niin rengaskauppiailla kuin niiden ostajillakin.
– Renkaita riittää jokaiselle, mutta tässä tilanteessa on viisautta ottaa vähän etukenoa hankintoihin. Jokaisen merkin jokaista kokoa ei löydy suoraan hyllystä, ja venähtäneet toimitusajat tekevät tilanteesta hankalan.
Renkaat on hyvä silmäillä läpi myös kesälomareissun kynnyksellä. Jos urat ovat matalammat kuin muistikuvissa, kesärenkaat voi hyvin uusia myös keskellä kesää. Silloin rengasliikkeissä ei myöskään tavallisesti ole juuri ruuhkaa ja jokaiselle asiakkaalle on varmasti hyvin aikaa.
– Renkaat on syytä tarkastella koko pinnan alueelta, eli ulospäin näkyvän olkapään lisäksi kannattaa kurkistaa taskulampun kanssa myös renkaan sisemmän olan kuluminen.
Kuluttajatutkimuksen mukaan autoilijoille voi antaa myös kiitosta. Entistä useampi on kiinnostunut tarkastuttamaan rengasliikkeessä autonsa aurauskulmat.
– Nopealla toimenpiteellä aurauskulmat saadaan jiiriin. Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti.
Oireita aurauskulmien virheasennosta ovat etenkin maantienopeuksissa havaittava levoton ajotuntuma sekä renkaan epätasainen kuluminen vain toiselta olalta eli reunalta. Virheasennot heikentävät auton hallittavuutta, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat rengasta.
– Nykyautot ovat hienoja mutta myös säädöiltään herkkiä, eikä aurauskulmien virheasennon syntymiseksi tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein.
Kommentoi Facebookissa