HUIJAUKSET Puolet yrittäjistä on kohdannut valelaskutusta tai harhaanjohtavaa markkinointia. Yrittäjägallupissa kysyttiin, ovatko yrittäjät itse tai heidän yrityksensä joutuneet huijauksen – esimerkiksi valelaskun tai harhaanjohtavan markkinoinnin – tai sen yrityksen kohteeksi.
Jopa 50 prosenttia vastaajista kertoi joutuneensa, mutta 47 prosenttia ei ollut kohdannut huijausyrityksiä ja kolme prosenttia vastaajista ei osannut sanoa. Eniten huijauskokemuksia oli yli 10 henkilöä työllistävillä yrittäjillä ja vähiten yksinyrittäjillä.
Harhaanjohtavassa markkinoinnissa kohteena olevalle annetaan totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia tietoa markkinoitavasta tavarasta tai palvelusta. Valelaskutus tarkoittaa yksinkertaistettuna esimerkiksi sitä, että lähetetään täysin aiheeton lasku tai muuten väitetään valheellisesti tekaistun sopimuksen syntyneen.
– Tulos ei yllätä, sillä tiedossamme on, että kaiken kokoiset yritykset joutuvat erilaisten huijausten uhreiksi. Isommilta yrityksiltä on mahdollista saada huijatuksi suurempia summia kuin yksinyrittäjiltä, esimerkiksi toimitusjohtajahuijausten kautta, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.
Noin 52 prosenttia huijauksen tai huijausyrityksen kokeneista menetti huijauksessa alle 500 euroa, 16 prosenttia 500–10 000 euroa ja kolme prosenttia yli 10 000 euroa. Kovimmat tappiot tulivat 2–9 henkilöä työllistäville yrityksille.
– Useimmissa tapauksissa huijarit nettoavat yrityksestä joitakin satoja euroja. Rikollinen toiminta perustuu kuitenkin siihen, että teot kohdistuvat suureen joukkoon yrityksiä, minkä vuoksi saatu rikoshyöty voi olla kokonaisuudessaan merkittävä.
Vain 21 prosenttia huijauksen tai huijausyrityksen kokeneista yrittäjistä ilmoitti rikoksesta viranomaisille. Herkimmin ilmoituksia tekivät yli 10 henkilöä työllistävät yrittäjät. Ilmoitetuista huijauksista ja huijausepäilyistä 39 prosenttia tutkittiin. Poliisi tutki selkeästi herkemmin isompien, yli 10 työntekijää työllistävien yritysten ilmoitukset kuin yksinyrittäjien tai 2–9 työntekijää työllistävien mikroyrittäjien ilmoitukset.
– On tärkeää, että huijauksista ilmoitetaan poliisille. Tällöin poliisille syntyy kokonaiskuva huijausta harjoittavista toimijoista ja toimintatavoista. Pitää muistaa, että vaikka yksittäinen euromäärä voi olla muutamia satoja euroja, toiminnan laajamittaisuus voi aiheuttaa isoja vahinkoja. Siksi on tärkeää, että tapaukset tutkitaan. Yrittäjät ovat turhautuneita siihen, että huijarit saavat toimia markkinoilla hyvinkin kauan ennen kuin siihen kyetään tavalla tai toisella puuttumaan, Toivonen toteaa.
Huijaukset pysyvät, mutta niiden muoto muuttuu usein hieman. Samoin samat tekijät pulpahtavat pintaan pienen hiljaiselon jälkeen uudella nimellä, joka on usein hyvin lähellä jonkun virallisen tahon nimeä. Suomen Yrittäjät viestii jäsenyrittäjilleen jatkuvasti uusista huijausaalloista.
Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta. Kyselyyn vastasi 1006 pk-yrityksen edustajaa.
Lue myös: Yrityksiin ja yhdistyksiin sataa valelaskuja – rikoksilla menetetty rahaa jopa 4,2 miljoonaa euroa
Kommentoi Facebookissa