AUTOT Sähköautobuumi riehuu kuumempana kuin koskaan, ja monissa maissa niihin siirtymistä tuetaan myös valtiovallan keinoin. Esimerkiksi Norjassa näin on toimittu jo vuosien ajan, kun taas Euroopan johtava automaa Saksa on laahannut tässä suhteessa pahasti jälkijunassa. Saksassakin on kuitenkin alettu tukea sähköautojen hankintaa, ja maassa on vireillä varsin kovan luokan lakiehdotus.
Aikomuksena on nimittäin kieltää kaikkien muiden paitsi sähköautojen ensirekisteröinti vuodesta 2030 alkaen, mikä tarkoittaisi uusien polttomoottoriautojen myynnin loppumista Saksassa jo reilun 10 vuoden kuluttua. Tämä lakialoite voi hyvin vielä kaatua, mutta Autobahn-tykkejä tehtailevien autonvalmistajien pitää silti varautua uuteen tilanteeseen.
BMW on toiminut sähköautojen ja hybridien pioneerina i-mallisarjan autoillaan, ja lisäksi tavallisemmista Bemareista on esitelty iPerformance-brändättyjä pistokehybridejä. Baijerilaisten sporttisina keihäänkärkinä toimivat M-autot ovat sen sijaan pysyneet pelkästään bensakäyttöisinä, vaikka niihinkin on tuotu entistä pienempiä turbokoneita päästölukemia kaunistamaan.

Lisäksi M-Bemareissa on tietysti sammutusautomatiikka kaikkien nykyautojen tapaan, mutta pian niihinkin tulee sähkövoimaa. BMW:n Motorsport-haaraa vetävä Frank van Meel paljasti nimittäin brittiläiselle Auto Expressille Detroitin autonäyttelyssä, että seuraava askel on hybriditekniikan tuominen M-autoihin.
M-malleissa tavoitellaan mahdollisimman sporttista ajokokemusta, ja sähköavun mukanaan tuoma lisäpaino on sopinut huonosti yhteen tämän filosofian kanssa. Tekniikka kuitenkin kehittyy, joten hybridijärjestelmä on jossakin vaiheessa tulossa myös M-Bemareihin, jotka kehitetään rata-ajoonkin sopiviksi. Niiden kohdalla hybridin avulla yritetään ennen kaikkea maksimoida suorituskyky, eli tavoitteena ei ole äärimmäinen taloudellisuus.
Bemarin ekopuolesta vastaa jatkossakin i-alabrändi, jonka kanssa Motorsport-puoli tekee yhteistyötä mm. seuraavan sukupolven akkujen, sähkömoottorien ja jäähdytysjärjestelmien kehityksen osalta. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan sulauttaa näitä osastoja, eli Bemarilta ei ole tulossa esimerkiksi M-versiota i8-hybridisportista.
M-divisioonan pitkän tähtäimen suunnitelmana on siirtyä täyssähköautoihin, jotka ovat Frank van Meelin mukaan väistämättömiä tulevaisuudessa. Tämä vie kuitenkin aikansa, joten fanien ei tarvitse olla ainakaan vielä huolissaan kuiskaavan äänettömästi etenevistä sporttimalleista.
Kommentoi Facebookissa