KRIISIPUHELIN MIELI ry:n Kriisipuhelimen soittomäärät ovat jälleen ennätystasolla – tänä vuonna yhteydenottojen määrä tulee yltämään viimevuotiseen ennätykseen eli yli 400 000 soittoon. Kriisipuhelin päivystää myös läpi joulunpyhien, sillä ihmisten avuntarve ja hätä eivät katoa mihinkään lomien ajaksi.
Joulun aikaan avun tarve on yhtä suuri tai jopa korkeampi kuin keskimääräisenä päivänä vuoden mittaan. Viime vuonna joulunajan huippupäivä Kriisipuhelimessa oli tapaninpäivä, jolloin yhteydenottoja tuli 1210 kappaletta. Useimmiten joulun kiireisin päivä on kuitenkin jouluaatto.
– Jouluaattona soittajat puhuvat tavallista enemmän parisuhdeasioista, ja valitettavasti linjoilla kuuluu myös lähisuhdeväkivalta. Joulupäivänä puolestaan keskustellaan läheisiin liittyvistä huolista ja muista ihmissuhteista. Jouluna yksinäisyys voi olla musertavaa, ja se kuuluu Kriisipuhelimessa, avaa MIELI ry:n puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter.
Jouluaaton jälkeen puheluissa kuuluvat riidat tai pettymykset. Soittajat kertovat myös taloudellisista huolista ja surusta. Suru on iso teema erityisesti silloin, kun joutuu viettämään ensimmäistä joulua vaikkapa läheisen kuoleman jälkeen.
– Linjoilla puhutaan paljon myös päihteistä ja mielenterveysongelmista, jotka nousevat esiin suvun yhteisissä kokoontumisissa. Ihmiset ovat tosi kiitollisia nopeasti saamastaan keskusteluavusta, Winter kiteyttää.
Myös chat-linjojen yhteydenottomäärät ovat kasvussa, sillä aikuisille suunnattuun Solmussa-chattiin on tullut tänä vuonna jo lähes 10 000 yhteydenottoa, mikä merkitsee noin 20 prosentin kasvua yhteydenottojen määrässä. Nuorille suunnatussa Sekasin-chatissa on niin ikään ennätysvuosi. Marraskuun loppuun mennessä yhteydenottoja oli 146 000.
MIELI ry:n suomenkielinen Kriisipuhelinlinja vastaa soittajille läpi joulun vuorokauden ympäri. Soittaa voi aina kun kaipaa tukea tilanteessaan, ei selviä yksin ja tuntee pahaa oloa.
Kommentoi Facebookissa