RALLI Kalle Rovanperä takoo huipputulosta heti uransa toisessa WRC-kisassa. Toyotaa näyttävästi käskyttävä Rovanperä lähtee tynkäkisana ajettavan Ruotsin MM-rallin toiseen ajopäivään upeasti kolmossijalta, eikä häntä voi sulkea pois kisan voittajaehdokkaista.
Rovanperä, 19, ei tosiaankaan kainostellut Ruotsin haastavissa olosuhteissa. Hän paukutteli heti perjantaiaamusta alkaen pätkäaikoja kolmen nopeimman nippuun.
Ainoa kauneusvirhe tuli päivän päättäneessä Torsbyn 2,8 kilometrin mittaisessa pyörityksessä, jossa Rovanperä jäi 6,6 sekuntia Ott Tänakin takomista pätkäpohjista. Hyundai-kuski pudotti Rovanperän samalla kakkossijalta, kun suomalaisen auto sammui hetkeksi neulansilmämutkassa.
Rovanperältä päivän mittaan takkiin ottivat kuitenkin kaikki maailmanmestarit, tallikaveri Sebastien Ogier, viimeisin titteli mukanaan Hyundaille siirtynyt Ott Tänak ja kauden Monten voitolla avannut Tänakin tallikaveri Thierry Neuville, joka on kisassa kuudentena.
Ainoa kuljettaja, jota Rovanperä ei pystynyt missään vaiheessa päihittämään, oli jo Montessa säväyttänyt tallikaveri Elfyn Evans.
Tommi Mäkisen johtamalla Toyota-tallilla menee tosiaankin lujaa Ruotsissa. Jo Monte Carlossa tammikuussa loistanut Evans johtaa kokonaiskilpailua, Rovanperä on kolmantena 14,3 sekunnin päässä, eikä neljäntenä oleva Ogierkaan oli jäänyt kärjestä 17,8 sekuntia enempää.
Tänak on siis toisena 5,8 sekunnin etu puolellaan Rovanperään nähden. Evans puolestaan johtaa Tänakia 8,5 sekunnilla.
M-Sportin Ford-kuljettaja Esapekka Lappi on mukavasti viidentenä ja hänen tallikaverinsa Teemu Suninen kahdeksantena. Lappi on jäänyt kärjestä 20,9 ja Suninen 31,4 sekuntia. Lappi oli Torsbyn ek:n kolmanneksi nopein Tänakin ja Evansin takana.
Yksityiskuljettajana matkassa olevalle Jari-Matti Latvalalle päivä oli sen sijaan sysimusta. Ensin yli 50 sekuntia maksanut pyörähdys perjantain toisella erikoiskokeella ja sen jälkeen ylivoimaisia teknisiä ongelmia Toyotan kanssa heti seuraavalla pätkällä. Latvalan kisa päättyi keskeytykseen.
Ruotsin rallissa ajetaan lauantaina neljä ja sunnuntaina kaksi erikoiskoetta. Lumettomuuden takia kilpailua jouduttiin lyhentämään merkittävästi.
Teksti Kari Aho ja Otto Palojärvi
Kommentoi Facebookissa