RALLI Kalle Rovanperä on rallin MM-sarjassa tällä hetkellä ylivertaisessa asemassa. Hän on ajotaidoiltaan jopa ylivoimainen, jos puolivaloilla mukana olevaa Sebastien Ogieria ei lasketa, ja voi itse valita tallipaikkansa.
Rovanperän sopimus Toyotan kanssa päättyy tähän kauteen. Toistaiseksi Rovanperä ei ole päättänyt, missä tallissa hän uraansa jatkaa.
DirtFish uutisoi maanantaina Rovanperän aloittaneen neuvottelut Hyundain kanssa. Mitään yllättävää siinä ei ole, vaikka Rovanperällä Toyotaan vahvat siteet onkin.
Rahahan lopulta ratkaisee. Rovanperällä on kaksi vaihtoehtoa, Toyota ja Hyundai. Ja asetelma on yksinkertainen Hän ajaa siinä tallissa, joka tarjoaa rahaa enemmän.
Rovanperä saanee molemmilta talleilta sellaista kalustoa, jolla on mahdollista taistella maailmanmestaruudesta. Erot näiden kahden kärkitallin välillä ovat pienet.
Tällä kaudella Rovanperä on voittanut vain yhden MM-rallin, mutta johtaa sarjaa silti 25 pisteen turvin. Todennäköisesti Rovanperä olisi voittanut tänä vuonna monta kisaa ja johtaisi sarjaa ylivoimaisesti, ellei MM-sarjassa olisi sääntöä, joka pakottaa MM-pistejohtajan auraamaan sorarallin avauspäivänä.
Rallin MM-sarjan ongelmana on, ettei siinä aja riittävästi kovan luokan kuljettajia. Rovanperä superlahjakkuutena erottuu joukosta liiankin hyvin.
Rallin MM-sarja tarvitsisi myös lisää tehdastalleja. Nyt osanottajia on aivan liian vähän sarjan näivettyessä pahasti.
Rovanperän tilanne on kuitenkin hyvä. Hän hallitsee siirtomarkkinoita ja niillä liikkuvia rahavirtoja käytännössä yksin.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Tallimääräys vei Esapekka Lapilta voittosauman – Kalle Rovanperälle torjuntavoitto
Kommentoi Facebookissa