Kalle Rovanperä voi itse valita tallinsa ja rahastaa kunnolla

Kalle Rovanperän nykyinen sopimus Toyotan kanssa päättyy tämän kauden jälkeen. (Kuva Toyota Gazoo Racing)

Kalle Rovanperän sopimus on vuoden lopussa katkolla. Jos ei ihmeitä tapahdu, nousee hänen palkkansa ensi vuonna roimasti.

RALLI Kalle Rovanperä on rallin MM-sarjassa tällä hetkellä ylivertaisessa asemassa. Hän on ajotaidoiltaan jopa ylivoimainen, jos puolivaloilla mukana olevaa Sebastien Ogieria ei lasketa, ja voi itse valita tallipaikkansa.

Rovanperän sopimus Toyotan kanssa päättyy tähän kauteen. Toistaiseksi Rovanperä ei ole päättänyt, missä tallissa hän uraansa jatkaa.

DirtFish uutisoi maanantaina Rovanperän aloittaneen neuvottelut Hyundain kanssa. Mitään yllättävää siinä ei ole, vaikka Rovanperällä Toyotaan vahvat siteet onkin.

Rahahan lopulta ratkaisee. Rovanperällä on kaksi vaihtoehtoa, Toyota ja Hyundai. Ja asetelma on yksinkertainen Hän ajaa siinä tallissa, joka tarjoaa rahaa enemmän.

Rovanperä saanee molemmilta talleilta sellaista kalustoa, jolla on mahdollista taistella maailmanmestaruudesta. Erot näiden kahden kärkitallin välillä ovat pienet.

Tällä kaudella Rovanperä on voittanut vain yhden MM-rallin, mutta johtaa sarjaa silti 25 pisteen turvin. Todennäköisesti Rovanperä olisi voittanut tänä vuonna monta kisaa ja johtaisi sarjaa ylivoimaisesti, ellei MM-sarjassa olisi sääntöä, joka pakottaa MM-pistejohtajan auraamaan sorarallin avauspäivänä.

Rallin MM-sarjan ongelmana on, ettei siinä aja riittävästi kovan luokan kuljettajia. Rovanperä superlahjakkuutena erottuu joukosta liiankin hyvin.

Rallin MM-sarja tarvitsisi myös lisää tehdastalleja. Nyt osanottajia on aivan liian vähän sarjan näivettyessä pahasti.

Rovanperän tilanne on kuitenkin hyvä. Hän hallitsee siirtomarkkinoita ja niillä liikkuvia rahavirtoja käytännössä yksin.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Tallimääräys vei Esapekka Lapilta voittosauman – Kalle Rovanperälle torjuntavoitto

Kommentoi Facebookissa