Keke Rosbergin ex-pomo kuoli – kaljafirman tyly päätös vei menestyssaumat

Keijo Rosberg Fittipaldi-auton ohjaamossa Monacossa 1980. (Kuva AOP)

Wilson Fittipaldi antoi Keke Rosbergille mahdollisuuden, joka auttoi Kekeä tiellä Formula ykkösten maailmanmestariksi.

FORMULA 1 Brasilialainen entinen F1-ajaja ja tallipäällikkö Wilson Fittipaldi kuoli tällä viikolla 81-vuotiaana. Fittipaldi sivusi urallaan myös suomalaista Formula 1 -historiaa.

Kuljettajana Wilson Fittipaldi jäi kaksi maailmanmestaruutta voittaneen veljensä Emersonin varjoon. Miesten yhteisessä talliprojektissa 1976-1982 Wilson toimikin tallipomona ja Emerson kuskina.

Emerson Fittipaldi voitti maailmanmestaruuden 1972 Lotuksella ja 1974 McLarenilla. Vuonna 1976 alkanut kunnianhimoinen Fittipaldi-talliprojekti käänsi hänen uransa kuitenkin laskuun.

Fittipaldilla oli saumansa kaudella 1980, kun talli sai merkittävää rahoitusta brasilialaiselta SKOL-olutmerkiltä. Tuolloin Fittipaldi-veljekset ostivat Wolf-tallin, jonka omistaja Walter Wolf luopui Formula ykkösistä.

Kaupan kylkiäisinä Fittipaldit saivat suomalaisajaja Keke Rosbergin, joka yllättäen olikin Emersonia nopeampi. Rosberg sijoittui kauden 1980 avauskilpailussa Argentiinassa kolmanneksi, joka oli ainoa Fittipaldin autolla saavutettu palkintosija Emersonin Brasilian 1978 osakilpailun kakkostilan ja Long Beachin 1980 kolmostilan lisäksi.

Kaikki vaikutti lupaavalta, kunnes loppukesästä SKOL ilmoitti irtisanovansa sponsorisopimuksensa. Syynä oli kuulemma Fittipaldi-tallin menestymättömyydestä johtunut huono maine.

Emerson muistelee Beyond The Grid -podcastissa soittaneensa Kekelle tuolloin synkän puhelun. Ennen uutisen kertomista hän kehotti Kekeä olemaan putoamatta tuoliltaan.

Olutfirman päätös vei Fittipaldin taloudelliseen syöksykierteeseen. 1981 tallilla ei ollut resursseja menestyä ja Suomessa media pilkkasi Kekeä heikoista tuloksista. Hymy-lehti valitsi Keken vuoden roskakuskiksi.

Vastaavanlaista pilkkaa oli ollut Brasiliassa Fittipaldi-tallia kohtaan, minkä seurauksena SKOL teki päätöksensä. Brasiliassa ei ymmärretty F1-talliprojektin vaativan pitkäjänteisyyttä. Kaksinkertainen maailmanmestarikaan ei voinut menestyä ilman riittävää rahoituspohjaa.

Kauden 1981 jälkeen Keke irtisanoutui Fittipaldilta maksamattomiin palkkoihin vedoten. Hän sai paikan Williams-tallista, jossa voitti 1982 maailmanmestaruuden.

Rosberg on muistellut Fittipaldin veljeksiä kunnioittavaan sävyyn. Tallin puitteetkin olivat pestin alussa kunnossa:

– Brasiliassa emme asuneet hotellissa, vaan ystävällisten ihmisten luona, jotka veivät meidät joka päivä helikopterilla radalle. Se oli hieno juttu. Se yksinkertaisti asioita, Keke muistelee 1982 julkaistussa kirjassaan vuoden 1980 Brasilian osakilpailua, jolloin oli Fittipaldin palveluksessa.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Valtteri Bottaksen testeistä jäi kysymysmerkkejä

Kommentoi Facebookissa