Kian takavetoinen uutuus haastaa premium-merkit

Kian uuden kaunokaisen tuotanto alkaa vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, ja myyntiin auto saadaan loppuvuodesta.

Kian uuden kaunokaisen tuotanto alkaa vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, ja myyntiin auto saadaan loppuvuodesta. (Kuva Kia)

Autovuosi aloitetaan jälleen uutuusmallien kavalkadilla.

AUTOT Detroitin autonäyttely on juuri avannut ovensa, ja yksi show’n komeimmista tulokkaista tulee korealaiselta Kialta, mitä monet eivät olisi pitäneet mahdollisena vielä muutama vuosi sitten. Kia on kuitenkin kehittynyt huimasti entisen Audi-muotoilija Peter Schreyerin alaisuudessa, ja korealaiset haastavat jo täysin vakavalla naamalla jopa saksalaiset premium-merkit.

Atlantin toisella puolella paljastettiin nyt Stinger-niminen sporttisedan, jossa on myös neliovisen coupén piirteitä. Auton juuret ovat jo vuonna 2011 esitellyssä GT-konseptissa, josta on jalostettu tuotantomalli kaikessa rauhassa. Stinger on takavetoinen, joten Kia ei ole tyytynyt edullisemman etuvetotekniikan pakkaamiseen kauniisiin kuoriin.

Kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa 255 hevosvoimaa, ja tehokkaimman bensakoneen virkaa toimittaa tupla-ahdettu 3,3-litrainen V6.
Kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa 255 hevosvoimaa, ja tehokkaimman bensakoneen virkaa toimittaa tupla-ahdettu 3,3-litrainen V6. (Kuva Kia)

Jo vetotapa kertoo, että haaste on heitetty erityisesti BMW 4-sarjan Gran Coupén suuntaan, mutta toki myös mm. Audi A5 Sportback ja VW:n tuleva viisiovinen coupé Arteon kuuluvat Stingerin kilpailijoihin. Korealaistulokkaan muotoilu on suorastaan rohkean sporttista, ja mittasuhteetkin kertovat heti takavetoisesta perusrakenteesta.

Auton akseliväli on yli 2,9 metriä, eli mittaa on enemmän kuin mm. Mercedes CLS:ssä ja Lexus GS:ssä. Tämä lupailee väljiä sisätiloja, ja kokonaispituuskin on muhkeat 4,8 metriä ja leveys lähes 1,9 metriä. Myös tavaratilan luvataan olevan kunnossa ainakin muihin neliovisiin coupéihin verrattuna.

Pellin alla murisee kaksi bensaturboa, ja Euroopan markkinoille tuodaan lisäksi dieselvaihtoehto, josta kuullaan lisää Geneven autonäyttelyssä. Kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa 255 hevosvoimaa, ja tehokkaimman bensakoneen virkaa toimittaa tupla-ahdettu 3,3-litrainen V6. Siinä on peräti 370 heppaa, joiden turvin Stingerin pitäisi kiihtyä vain 5,1 sekunnissa nollasta sataan. Voimansiirrosta vastaa aina kahdeksanvaihteinen automaatti, ja nelivedonkin saa lisähintaan.

Stingerin alusta on kehitetty pääosin Euroopassa, ja autoa on testattu reilusti myös Nürburgringin Nordschleifella. Ajettavuuden pitäisi siis olla kohdallaan, ja Stingeriin saa lisäksi Kian historian ensimmäisen sähköisesti säädettävän alustan sekä nelivedon torque vectoring -voimanjaon. Tarjolla on myös eri ajomoodeja, ja jarrut ovat peräisin italialaiselta Brembolta.

Leveä keskikonsoli erottaa tehokkaasti kuskin sekä etumatkustajan toisistaan. Keskellä kojelautaa on seitsemäntuumainen kosketusnäyttö.
Leveä keskikonsoli erottaa tehokkaasti kuskin sekä etumatkustajan toisistaan. Keskellä kojelautaa on seitsemäntuumainen kosketusnäyttö. (Kuva Kia)

Sisustassakin on vaikutteita saksalaiskilpailijoilta, ja leveä keskikonsoli erottaa tehokkaasti kuskin sekä etumatkustajan toisistaan. Keskellä kojelautaa pönöttää seitsemäntuumainen kosketusnäyttö, joka muistuttaa mm. Bemareissa ja Mersuissa nähtyjä ratkaisuja. Ajoavustintarjontakin on tämän päivän tasolla, ja Stingeriin saa mm. hätäjarrutukseen kykenevän törmäysvaroittimen jalankulkijoiden tunnistuksella sekä poikittaissuuntaista liikennettä tarkkailevan avustimen.

Kian uuden kaunokaisen tuotanto alkaa vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, ja myyntiin auto saadaan loppuvuodesta. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta ne tulevat olemaan varmasti lompakkoystävällisempiä kuin saksalaisilla premium-merkeillä.

Kommentoi Facebookissa