KOEAJO Tämä on nyt hieman erilainen autoesittely. Luvassa ei ole nippelitietoa sylintereiden takomisnopeuksista eikä kaarreajon kaltevuuksista. Myös renkaiden ulinat, ohjaamon rapinat ja muut ihmiskorvaa enemmän ja vähemmän häiritsevät äänet jäävät kokonaan asiantuntijoiden arvioitaviksi.
Sen sijaan arvostelun tähtiluokkaan nousevat pehmeämmät arvot, kuten ajonautinto, viihtyvyys sekä lompsaystävällisyys. Ja tämän kaiken takana on tietenkin naisen näkökulma.
Mutta, mennäänpä itse asiaan.
Koeajettavana on uusi ja uusinta koppamallia oleva Nissan Qashqai 4×4 ja varustetasoltaan Tekna+. Hintalappu koko komeudelle on rapiat 40 000 euroa.
Katumaasturin 1,6 litraista ja 130 heppaista diesel-moottoria tottelee 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Huippunopeudeksi on luvattu 190 km/h, mutta vaikka luvatut lukemat ovat ihan mukavat, niin pienimmilläkin nopeuksilla matka taittuu jouhevasti.
Myös ”Kassuksi” nimetyn Qashqain varustetasoa kelpaa esitellä. On peruutuskameraa, peräänajovaroitinta, pysäköintitutkaa, kaistanvahtia, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmää sekä monia monia muita. Turvallisuuden lisäksi myös mukavuuteen on kiinnitetty erityishuomiota.
Ainakin me tytöt arvostamme sähköisesti säätyvien etuistuinten lisäksi myös ohjauspyörään sijoitettuja lukuisia toimintoja, jotka ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Myös sisätilan tunnelmavalaistus, lokerot pikkutavaroille sekä saattovalot saavat suurta kiitosta.
Ai niin. Onhan Tekna plussassa myös nahkaistuimet, tummennetut lasit sekä lämmitettävä tuulilasi. Unohtamatta myöskään kiinteää lasikattoa ja tummennettuna sekin.

Rouheitten reittien yllättäjä
Nyt kun on tultu kehuttua tipitarkkaan tämän katseen kestävän crossoverin varustetasoa, niin on aika siirtyä kansanauton ajo-ominaisuuksiin.
Avainsanana on neliveto. Kesäkelillä ja tavallisella asvaltilla sen olemassa oloa ei juurikaan huomaa. Tai huomaa kylläkin, mutta vain tankilla, sillä kulutus on sataa kilometriä kohden noin litran verran etuvetoa enemmän.
Toki neliveto pääsee kesälläkin oikeuksiinsa, mutta silloin tarvitaan pyörien alle pehmeää santaa tai Luojan armoilla olevaa metsäautotietä.
Vaikka kyseessä onkin keskikokoinen katumaasturi, niin korkean maavaran – 182 mm – ja neljän vetävän pyörän ansiosta Qashqain lippulaivalla tohtii lähteä myös rouheimmille reiteille.
Sateen pehmentämän peltotien jätin kuitenkin suosiolla väliin, sillä koska kyseessä ei ole off-road, vaan pääsääntöisesti maantiekäyttöön valmistettu neliveto, niin ojissa ryömimistä ei kannata edes harkita.
Jäiset polanteet, auraamattomat tiet tai muuten vaan karmeat ajo-olosuhteet muuttavat nelivedon myötä tanakan tasaiseksi matkanteoksi. Toki talvi tuntuu aina pyörien alla, mutta nelivedon ansiosta ajaminen on miellyttävämpää ja tätä kautta myös turvallisempaa.
Auto pysyy paremmin hallinnassa ja on myös paremmin hallittavissa, urat eivät hallitse autoa, vaan auto uria.
Myöskään kulutuksessa neliveto ei saa aikaan järisyttävää muutosta. Vaikka suotuisten säiden lukemiin ei ihan päästäkään, niin alle kuuden litran huristellaan huonoillakin keleillä.
Tämä on siis paljon autoilevan naisen kokemus nelivedosta. Asiantuntijat pohtivat asiaa toisesta näkövinkkelistä.

Lue myös: Nissan erottuu muiden crossovereiden joukosta jatkossakin – toisen sukupolven Juke tulee ensi kesänä
Kommentoi Facebookissa