Nissan erottuu muiden crossovereiden joukosta jatkossakin – toisen sukupolven Juke tulee ensi kesänä

Juke on vedonnut nuorempaan ostajakuntaan, joka on arvostanut Nissanin tarjoamaa yksilöllistä tyyliä.

Juke on vedonnut nuorempaan ostajakuntaan, joka on arvostanut Nissanin tarjoamaa yksilöllistä tyyliä. (Kuva Nissan)

Vaikka Juke on käynyt hyvin kaupaksi, sen malli-ikä on alkanut väistämättä näkyä.

AUTOT Yleensä varsin konservatiivisesta muotoilustaan tunnettu Nissan sai automaailman suut loksahtamaan auki vuonna 2010, kun Juke-nimen saanut kompakti crossover tuotiin markkinoille. Erikoisilla päällekkäisillä ajovaloilla ja laskevalla kattolinjalla varustettu auto näytti vähintään erikoiselta, ja sen muodot olivat mahdollisimman kaukana klassisista kauneusihanteista.

Juke on kuitenkin vedonnut mukavasti nuorempaan ostajakuntaan, joka on arvostanut Nissanin tarjoamaa yksilöllistä tyyliä. Auto on ollut jopa niin suuri menestys, että arkkivihollinen Toyota päätti lisätä mallistoonsa hieman samalla kaavalla toteutetun C-HR:n. Vaikka Juke on käynyt hyvin kaupaksi, sen malli-ikä on alkanut väistämättä näkyä tuoreempien kilpailijoiden puristuksessa. Niinpä auton toisen sukupolven malli on ollut kehitteillä pitkään, ja se piti esitellä jo kuluneena syksynä.

Brittiläinen Auto Express tietää kertoa, että lanseerausta on kuitenkin päätetty lykätä ensi kesään saakka. Toisen sukupolven Juke tehdään emokonserni Renault-Nissanin CMF-B-nimiselle pohjalevylle, joka mahdollistaa myös uusien voimanlähteiden käytön. Valmisteilla on hybridiversiokin, jossa hyödynnetään toimintamatkaa lisäävällä bensamoottorilla varustettua sähköistä voimalinjaa. Se debytoi jo kolme vuotta sitten Nissanin Gripz-nimisessä konseptiautossa.

Juket kootaan nykymallin tavoin Ison-Britannian Sunderlandissa sijaitsevalla tehtaalla.
Juket kootaan nykymallin tavoin Ison-Britannian Sunderlandissa sijaitsevalla tehtaalla. (Kuva Nissan)

Japanilaismerkin johto pitää sähköistettyä mallia lähes pakollisena, jotta Nissan onnistuu täyttämään jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset. Perinteisiä polttomoottoreitakaan ei kuitenkaan unohdeta. Tulossa saattaa olla edelleen jopa 1,5-litrainen diesel, ja bensapuolta edustaa ainakin litran kokoinen pikkuturbo. Se saanee seuraa tehokkaammasta 1,6-litraisesta turbonelosesta, joka tuottaa noin 190 heppaa.

Uudenkin Juken tunnistaa omaksi itsekseen myös ulkoisesti. Auto säilyy kuulemma terävästi muotoiltuna ja valtavirrasta poikkeavana. Myös korkealle sijoitetut toiset etuvalot pysyvät Juken tunnusmerkkinä, mutta muuten auto saa muista uusista Nissaneita tutun V-tyylisen maskin sekä etupuskurin. Entistä pidemmän akselivälin pitäisi mahdollistaa paremmat polvitilat takapenkkiläisille, ja sisusta laitetaan muutenkin uusiksi.

Sisätilojen muovien pitäisi olla aiempaa korkealuokkaisempia, ja päivitetty tietoviihdejärjestelmä mahdollistaa älypuhelinten entistä paremmat liitäntämahdollisuudet. Lisäksi tarjolla on laaja skaala erilaisia personointimahdollisuuksia, joita erityisesti nuorempi ostajakunta osaa arvostaa.

Nissan aikoo antaa uudesta Jukesta esimakua konseptin avulla, joka tuodaan julkisuuteen ensi vuoden alkupuolella ennen tuotantoauton kesällä tapahtuvaa lanseerausta. Euroopan markkinoilla myytävät Juket kootaan nykymallin tavoin Ison-Britannian Sunderlandissa sijaitsevalla tehtaalla, jonka linjoilta myös suosittu Qashqai-isoveli putkahtaa maailmaan.

Lue myös: Infinitin uusi konsepti – esimakua Nissanin luksusbrändin tulevasta designista

Kommentoi Facebookissa