AUTOT Volvon nykyinen V40 lanseerattiin vuonna 2012, eli se alkaa olla jo elinkaarensa ehtoopuolella. Tämä näkyy myös auton muotoilussa, joka edustaa vielä Volvon designin pehmeänpyöreää kautta ennen tämänhetkisiä terävämpiä linjoja.
Kiinalaisen Geelyn omistuksessa nykyään oleva ruotsalaisbrändi esitteli jo reilut puolitoista vuotta sitten kaksi tutkielmaa, jotka antoivat esimakua kompaktiluokan mallien tulevasta suunnasta. 40.1– ja 40.2-nimisistä konsepteista toinen on muuttunut jo tuotantomalliksi.
Syksyllä lanseerattu upouusi XC40-katumaasturi on nimittäin lähes yksi yhteen sama auto kuin 40.1:ksi ristitty tutkielma, ja pian 40-sarja laajenee matalampikattoisiin malleihin. 40.2-konsepti toimii tulevan S40-sedanin esikuvana, ja suunnitteilla on luonnollisesti myös hatchback-korinen V40. Se tehdään saman CMA-pohjalevyn varaan kuin XC40, eli kompaktiluokan Volvosta tulee yhtä leveä kuin katumaasturista.
Pienempi korkeus saa sen kuitenkin näyttämään sisarmalliaan leveämmältä, ja akselivälikin säilyy samana. Tämä lupaa nykyistä väljempiä oltavia erityisesti takapenkkiläisille.
Uuden V40:n muodot seuraavat todennäköisesti tiiviisti konseptiauton ja XC40:n viitoittamaa suuntaa, eli pehmeät ja kaarevat linjat vaihtuvat paljon terävämpään designiin. T:n muotoiset päiväajovalot yhdistyvät kapeina viiruina muhkeaan maskiin, ja takavalot ovat kuin sähäkästi leikattu S-kirjain. Samaa napakkuutta löytyy myös kyljen pokkauksista sekä kulmikkaista C-pilareista.
Sisätiloissa hyödynnetään puolestaan samoja ideoita kuin XC40:ssä, eli erilaisista tavaralokeroista ei ole pulaa. Pehmustettuhiin ovitaskuihin mahtuu jopa läppäri, ja tavaratilan lattian pystyy taittamaan eri asentoihin. Korkeampikattoisessa XC40:ssä on panostettu täysillä mukavuuteen, mikä näkyy auton ajettavuudessakin. Modulaarinen CMA-perusrakenne venyy kuitenkin moneen käyttöön, ja niinpä V40:stä tulee ajo-ominaisuuksiltaan huomattavasti sporttisempi kuin SUV-sisarmallistaan.
Uuden kompakti-Volvon voimanlähdevalikoima muodostuu XC40:n tavoin nelisylinterisistä T4- ja T5-bensakoneista sekä yhtä monella pytyllä varustetuista D3- ja D4-dieseleistä. Perinteiset polttomoottorit ovat kuitenkin vain osa tarjontaa, koska autosta tulee tarjolle myös useita sähköistettyjä versioita. Niistä yksi on pistokehybridi, ja lisäksi luvassa on vähintään kaksi täyssähkömallia.
CMA-pohjalevy on suunniteltu alusta alkaen sähkökäyttöä silmälläpitäen, eli akut saadaan sovitettua lattian alle. Volvon strategiana on tarjota V40:n sähköversioita ostajan lompakon mukaan, jolloin edullisemmassa sähkömallissa joudutaan tyytymään lyhyempään toimintasäteeseen. Lisärahalla saa myös lisää toimintamatkaa, joten valikoima kattaa varsin hyvin erilaiset tarpeet. Uutta V40:ää täytyy kuitenkin odotella vielä jonkin aikaa, koska auto saadaan myyntiin vasta vuonna 2019 tai 2020.
V40:n ja XC40:n sähköversiot eivät muuten ole ruotsalaisbrändin ensimmäiset täyssähköautot CMA-perusrakenteen pohjalta. Se rooli varataan Polestar-sporttidivisioonan uutuudelle, joka nimetään lyhyesti ja ytimekkäästi 2:ksi. Näyttävän Polestar 1 -hybridi-coupén jälkeen lanseerattava sedan tulee markkinoille vuoden 2019 jälkipuoliskolla, joten sähköisiä Volvoja ja Polestareja on lähivuosina tarjolla riittämiin.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa