Kriisipuhelimessa on yhä enemmän itsetuhoisuuden takia soittavia

Kriisipuhelin ja Tukinet tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua ja neuvovat tarvittaessa jatkoavun hakemisessa.

Kriisipuhelin ja Tukinet tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua ja neuvovat tarvittaessa jatkoavun hakemisessa. (Kuva Fotolia)

Perheessä ja parisuhteessa olevat ongelmat toivat eniten yhteydenottoja.

MIELENTERVEYS Valtakunnallisessa Kriisipuhelimessa käytiin yli 2100 itsetuhoisuuteen liittyvää keskustelua vuonna 2016. Määrä on lähes kolminkertaistunut vuodesta 2011.

– Itsetuhoisuuden taustalla on useimmiten sairautta sekä parisuhteisiin ja muihin ihmissuhteisiin liittyviä ongelmia. Monilla on vaikeuksia työelämässä tai talouden hallinnassa. Kriisipuhelimen keskusteluavun kautta soittajat yleensä pystyvät rauhoittumaan ja etsimään päivystäjän kanssa ratkaisutapoja tilanteen helpottamiseksi. Se luo toivoa asioiden ratkeamisesta, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Mielenterveysseurasta.

Perheessä ja parisuhteessa olevat ongelmat toivat eniten yhteydenottoja Kriisipuhelimeen vuonna 2016. Soittajat puhuivat eroamiseen ja vuorovaikutukseen liittyvistä ongelmista perheessä ja parisuhteessa.  Moni kertoi puhuneensa vaikeuksistaan ensimmäistä kertaa Kriisipuhelimessa.

– Viime vuonna pystyimme tarjoamaan keskusteluapua lähes 50 000 kertaa. Kriisipuhelimelle palautetta antaneista 96 prosenttia koki puhelinkeskustelun auttaneen heitä. On todella arvokasta, että voimme tarjota tällaisen mahdollisuuden ihmisille. Vaikealla hetkellä kukaan ei halua jäädä yksin.

Verkkokriisikeskus Tukinetissä chat-keskusteluja käytiin yhteensä 2 047, joka on lähes 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Avoimen foorumin viestien määrä kasvoi 15 prosenttia vuodesta 2015 ja niitä lähetettiin yhteensä 15 517. Ohjattuja chat-ryhmiä järjestettiin 351.

Kriisipuhelin ja Tukinet tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua ja neuvovat tarvittaessa jatkoavun hakemisessa. Puhelimeen vastaavat kriisityöntekijät sekä koulutetut vapaaehtoiset. Soittaa voi nimettömänä. Puhelu maksaa operaattorin perimän hinnan verran.

Päivystysajat

  • Kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin kello 9–07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä kello 15–07.
  • Nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystää verkkokriisikeskus Tukinetissä joka päivä 7–24.
  • Aikuisille tarkoitettu Solmussa-chat on avoinna maanantaina ja keskiviikkona kello 17–19 sekä tiistaina ja torstaina kello 8–10.

Lisätietoja ryhmistä ja muista palveluista löytyy sivustolta www.tukinet.net.

Kommentoi Facebookissa