AUTOT Kroatialainen piensarjavalmistaja Rimac on haastanut viime vuosina Bugattin ja kumppanit täyssähköisillä hyperautoillaan. Valmistajan ensimmäinen luomus nimettiin Concept Oneksi, ja se nousi kuuluisuuteen viimeistään The Grand Tourin Richard Hammondin ajaman pahan kolarin myötä. Rimacin sähkötykistä ei jäänyt jäljelle kuin hiiltynyt romukasa, mutta brittiläinen TV-tähti säilyi lähes vammoitta.
Nyt Rimac laittoi seuraavan vaihteen silmään, kun kroatialaiset esittelivät Geneven autonäyttelyssä Concept Onen seuraajan. Sen nimeksi on annettu C_Two, ja sähköisessä hyperautossa on entistäkin enemmän tehoa. Uutuuden sähkömoottorit tuottavat hurjan 1914 hevosvoiman yhteispotkun, ja kokonaisvääntö kirjataan 2300 newtonmetrin lukemaan.

Jokaisella pyörällä on Concept Onen tavoin oma sähkömoottorinsa. Etuakselilla käytetään yksipykäläisiä vaihdelaatikoita, ja taka-akselin vaihdelaatikoissa pykäliä on kaksi. Neljän sähkömoottorin tuottamaa voimaa pystytään jakamaan torque vectoring -periaatteen mukaan eri pyörien välillä. Voimanjaoksi voi vapaasti valita esimerkiksi tasapainoisen 50:50-suhteen etu- ja taka-akselin välillä tai pelkän etu- tai takavedon.
Moottorit saavat virtansa valtavalta 120 kWh:n akkupaketilta, jonka lämpöjen pitäisi pysyä rata-ajossakin kurissa nestejäähdytyksen avulla. Vähemmän raskaalla kaasujalalla toimintasäteeksi kerrotaan NEDC-syklin mukaan 650 kilometriä, mikä on kelpo suoritus tavallisempiinkin sähköautoihin verrattuna. C_Twon suorituskyky on kuitenkin sitä luokkaa, että kovin moni kuski ei taida malttaa hissutella tämän auton ratissa.
Täyssähköisen hyperauton luvataan nimittäin pyrähtävän 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 1,85 sekunnissa, mikä taitaa olla uusi maailmanennätys tuotantoautojen osalta. Tarkkaa lukemaa ei ole varmasti valittu sattumalta, koska sähköautopioneeri Tesla kertoi äskettäin tulevan Roadsterinsa kiihtyvän samaan vauhtiin 1,9 sekunnissa.

100 mailin tuntinopeus on puolestaan Rimacin lasissa 4,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan hyperautoluokkaan oikeuttavat 412 km/h. C_Two pystyy siis haastamaan suorituskyvyllään maailman nopeimmat autot, mutta sillä on toinenkin ässä hihassaan. Kroatialaisten luomus kykenee nimittäin nelostason autonomiseen menoon, jos kuski alkaa kyllästyä ajamiseen.
Itsenäisen kulun taustalla piilee melkoinen tekninen arsenaali, joka koostuu muun muassa kahdeksasta kamerasta, kahdesta LIDAR-tutkasta, kuudesta tutkalähettimestä, yli kymmenestä ultraäänisensorista ja äärimmäisen tarkaksi mainostetusta navigaattorista. Autossa käytetään myös tekoälyä, ja niinpä kamerat tunnistavat kuskin kasvot. Näin C_Twolla pääsee starttaamaan matkaan ilman avainta.
Kroatialaisen sähkötykin tuotanto alkaa myöhemmin tämän vuoden aikana, ja valmistusmäärä aiotaan rajoittaa 150 yksilöön. Tavoite kuulostaa suorastaan kunnianhimoiselta, koska Concept Onen kohdalla tuotanto päätettiin rajata 88 autoon, ja niistäkin taidettiin lopulta valmistaa vain murto-osa.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa