ARVOMETALLIT Kullanmyyntipalveluiden suosio on kasvanut kullan hinnannousun ansiosta. Noin 20 prosenttia suomalaisista on myynyt kultaa verkossa tai kasvotusten, kertoo Suomen Kultareservi Oy:n teettämä tutkimus.
Naisista kultaa on myynyt 24 prosenttia, miehistä vain 10 prosenttia. Palvelu kiinnostaa enemmän iäkkäämpiä: ikävuosiltaan 65-74-vuotiailla prosenttiluku on 25, kun taas 25-34-vuotiailla vain 11. Tyypillinen asiakas on iäkkäämpi nainen. Pääkaupunkiseudulla palvelun käyttäjiä on vain 8 prosenttia, mutta kunta-alueilla heitä löytyy 22 prosenttia.
Tärkeimmäksi syyksi palvelun käyttämiseen ilmoitetaan kierrätys, sen kannalla ovat erityisesti naiset. Kullan hinnannousua myöntää käyttävänsä hyväkseen naisista vain 16 prosenttia, kun miehistä peräti 29 prosenttia kertoo sen olevan tärkein syy. Palveluntarjoajan valinnassa ylivoimaisesti tärkeimmäksi asiaksi nousee luotettavuus.
Suomen Kultareservi Oy:n toimitusjohtaja Sebastian Rasimus pitää tutkimuksen tuloksia odotettuina.
– Luotettavuus on kaikkein tärkeintä meidänkin toiminnassamme. Olemme välillä itsekin yllättyneitä, kuinka isot eri toimijoiden tarjoamat hintaerot kullan hinnassa ovat. Alalla on todellakin monenmoista toimijaa.
Kullan maailmanmarkkinahinta on juuri nyt ennätyslukemissa: lähes 84 euroa grammalta. Kullan hinta on noussut viimeisen 20 vuoden aikana lähes 700 prosenttia.
– Kukaan ei tiedä mihin suuntaan hinta lähtee menemään, mutta se on varmaa, että jos kullan myy nyt, siitä saa erittäin hyvän hinnan, Rasimus sanoo.
Tutkimuksen toteutti Iro Research joulukuussa. Tuhat suomalaista -tutkimuksessa kerättiin tietoa 1000 suomalaiselta kullanmyyntipalveluiden käytöstä.
Lue myös: Rahastosijoituksetkaan eivät ole riskittömiä – sulkeminen on raskas keino hallita maksuvalmiutta
Kommentoi Facebookissa