AUTOT Kilpailu nopeimman tuotantoauton tittelistä Nürburgringin legendaarisella Pohjoislenkillä, eli Nordschleifella käy nykyään kuumempana kuin koskaan. Viime vuosina tästä mittelöstä on tullut VW-konsernin jäsentenvälinen kamppailu. Ensin Porschen 918 Spyder -hyperauto pysäytti kellot kuuden minuutin ja 57 sekunnin aikaan, mikä oli jo hurja suoritus katuautolta.
Lamborghini Huracánin Performante-erikoisversio nappasi kuitenkin tittelin Porschelta noin viisi sekuntia nopeammalla kierroksella, ja sen jälkeen saksalaiset kuittasivat takaisin 911 GT2 RS:n avulla. Nyt kierrosajaksi mitattiin vain kuusi minuuttia ja reilut 47 sekuntia, mutta tämäkään ennätys ei ollut ikuinen. Lamborghini toi nimittäin tänä kesänä Aventador-huippumallinsa vielä naamioidun SVJ-erikoisversion radalle, ja se ylsi jo alle kuuden minuutin ja 45 sekunnin suoritukseen.

Nyt kierrosennätyksen uusi haltija tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan sen arvolle sopivassa ympäristössä, eli Kalifornian Pebble Beachissa järjestetyssä maailmankuulussa klassikko- ja superautotapahtumassa. Siellä esiteltiin myös SVJ 63:ksi nimetty erikoissarja, jonka nimi toimii kunnianosoituksena Lamborghinin vuonna 1963 tapahtuneelle perustamiselle.
Aventador SVJ:n vapaasti hengittävä mylly on italialaismerkin historian tehokkain V12. Koneesta irtoaa 770 hevosvoiman teho ja 720 newtonmetrin maksimivääntö, joiden turvin SVJ pinkaisee nollasta sataan vain 2,8 sekunnissa. 200 km/h on puolestaan taulussa 8,6 sekunnin jälkeen, ja huippunopeudeksi kerrotaan komeat 350 km/h. Hidastuvuuteenkin on panostettu, ja niinpä superautouutuuden luvataan pysähtyvän satasen nopeudesta vain 30 metrin matkalla.
Ajettavuutta ja ketteryyttä kohennetaan LRS:ksi nimetyn nelipyöräohjauksen avulla, ja auton alla pyörivät Pirelli P Zero Corsat on kehitetty nimenomaan Aventador SVJ:tä varten. Lamborghini painaa ilman nesteitä vain 1525 kiloa, mikä on varsin kunnioitettava lukema isolle superautolle. Italialaismerkin insinöörit ovat lisäksi panostaneet aerodynamiikkaan, ja niinpä SVJ:n tuottamaa maaefektiä on onnistuttu kohentamaan peräti 40 prosentilla.

Lukeman taustalla piilee Lamborghinin aktiivisen aerodynamiikan, eli ALA:n toinen sukupolvi. Aerodinamica Lamboghini Attiva 2.0 pystyy tuottamaan joko kunnon maaefektiä tai pientä ilmanvastusta ajo-olosuhteiden mukaan. Järjestelmä koostuu lukuisista läpistä, jotka saadaan aktivoitua alle 500 millisekunnissa.
Esimerkiksi nokalla olevat läpät ovat kiinni, kun ALA on pois päältä. Tämä auttaa tuottamaan pitoa lisäävää maaefektiä, mutta huippunopeutta tavoitellessa läpät avautuvat ilmanvastuksen pienentämiseksi. Takapäässä ilmaa voidaan puolestaan ohjata ison siiven eri puolille pidon kohentamiseksi joko oikealle tai vasemmalle taittuvissa mutkissa.
Omaa Aventador SVJ:tä himoitsevien täytyy malttaa vielä mielensä, koska auton asiakastoimitukset alkavat vasta ensi vuoden alussa. Kysyntä nousee todennäköisesti tarjontaa suuremmaksi, koska SVJ:tä aiotaan valmistaa ainoastaan 963 kappaletta. Niistä 63 on Lamborghinin 55-vuotista olemassaoloa juhlistavia SVJ 63 -erikoisversioita.
- Lähde Motor1
Lue myös: Maailman ainoa Lamborghini Miura SVR palautettiin entiseen loistoonsa
Kommentoi Facebookissa