AUTOT Vaikka katumaasturit ja crossoverit kasvattavat jatkuvasti suosiotaan, ne eivät ole kaikkien asiakkaiden makuun. Esimerkiksi nykyisen S-luokan Mersun huima menestys osoittaa, että luksusluokan henkilöautoillekin on edelleen ottajansa. Perinteiset brittimerkit Jaguar ja Land Rover ovat nousseet uuteen kukoistukseen intialaisen Tatan alaisuudessa, ja myyntilukemien kasvusta saadaan kiittää pitkälti SUV-luokan autoja. Nyt suunnitteilla on kuitenkin jotakin aivan muuta.
Britit herättivät jo äskettäin henkiin yhden vanhan mallinimen, kun perinteisiä Range Rovereita sulavalinjaisempi ja henkilöautomaisempi uutuus nimettiin Velariksi alkuperäisen Range Roverin prototyypin mukaan. Seuraavaksi Jaguar Land Rover aikoo kaivaa historian hämäristä Road Rover -nimen. Sitä ehdotettiin jo 1950-luvulla silloisten Roverin henkilöautojen ja Land Roverin maastureiden välimallin nimeksi.
Tällä kertaa kyseessä olisi eräänlainen linkki Jaguarin henkilöautojen ja Range Roverin luksuskatumaastureiden välillä. Uuden Road Roverin pitäisi haastaa Mersun S-luokka ja kumppanit ylellisyydessä, mutta lisäksi sen on tarkoitus soveltua myös kevyeen maastoon. Painopiste on silti katukäytössä, mitä alleviivataan myös voimanlähdevalinnalla. Autosta tulee nimittäin täysin sähkökäyttöinen, minkä pitäisi vedota ostajiin erityisesti Kaliforniassa ja Kiinan markkinoilla.
Land Rover on pohtinut puhtaan sähköauton mahdollisuutta aiemminkin, mutta sen maasturit ja Range Roverin luksusversiot ovat turhan järkälemäisiä tähän käyttöön. Niiden ilmanvastus on yksinkertaisesti liian suuri sähköautoon, ja lisäksi perinteiden velvoittamaa äärimmäistä maastokelpoisuutta olisi hankala toteuttaa sähkötekniikalla. Esimerkiksi matalien vesistöjen ylitykset toisivat mukanaan melkoisia haasteita, jotta tekniikka ei pääsisi kastumaan.
Kadulle suunnatussa Road Roverissa tällaisista ongelmista ei sen sijaan tarvitse välittää. Auto kehitetään seuraavan sukupolven Jaguar XJ:n sisarmalliksi, ja niistä molemmista on tulossa puhtaita sähköautoja. Tekniikka vuorataan uuteen alumiinirakenteeseen, joka kätkee alleen kaksi sähkömoottoria ja niiden myötä toteutettavan nelivedon. Road Roverin lievä maastokelpoisuus toteutetaan korkeussäädettävällä jousituksella, jota ei nähdä Jaguarissa.
Toimintamatkaksi povataan vähintään 480 kilometrin lukemaa, ja suorituskyvynkin pitäisi olla kunnossa. Road Roverin uumoillaan kiihtyvän nollasta sataan alle viidessä sekunnissa, jolloin se haastaisi jopa muutamia sporttimalleja. Muotoilussakin on urheilullisempaa henkeä kuin perinteisissä Range Rovereissa, eli siinä jatketaan Velarissa lanseerattua pehmeämpää linjaa. Auto muistuttaa kuitenkin korimalliltaan enemmän urheilullista shooting brake -farmaria kuin katumaasturia.
Road Roveria on kehitetty täydessä hiljaisuudessa jo jonkin aikaa, ja auto on tarkoitus tuoda julkisuuteen parin vuoden päästä. Esittelypaikaksi povataan vuoden 2019 loppupuolella järjestettävää Los Angelesin autonäyttelyä. Myynnin pitäisi alkaa pian sen jälkeen, ja jatkossa luvassa on vielä lisää uutuuksia Road Rover -mallistoon. Vaikka Road Roverit on tarkoitettu lähinnä katukäyttöön, niissä säilytetään kuitenkin hitunen maastokelpoisuutta kunnianosoituksena Land Roverin perinteille.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa