LÄNSIMETRO Länsimetron jatkeen hankesuunnitelma on päivitetty metron ensimmäiseen vaiheeseen perustuvien kokemusten ja tietojen perusteella. Vuosina 2011–2012 laadittu alkuperäinen suunnitelma perustui silloiseen hintatasoon ja tilanteeseen, jolloin urakkakilpailutukset olivat vielä tekemättä, ja louhinta oli kesken. Sen aikataulu- ja kustannusarvio eivät enää vastaa nykytilannetta.
– Ykkösvaiheelle toteutettu metro oli vaativampi kokonaisuus kuin mitä hankesuunnitelmassa on aikanaan määritelty. Tämän kokemuksen mukaan tarkistetaan myös jatkeen vuonna 2012 valmistunut hankesuunnitelma, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.
Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän mukaan metro on Espoon suurin investointi, jolla vastataan kaupungistumisen haasteisiin ja pidetään Espoon kasvu kestävänä.
– Tulevina vuosina asemien seuduille asettuu 70 000 uutta asukasta, ja työpaikkamäärä tuplaantuu. Metro on jo nyt houkutellut useita mittavia yksityisiä investointeja, joilla rakennetaan espoolaisille uusia koteja, työpaikkoja ja palveluja.
Länsimetro ei ole käynnistynyt kivutta, vuosia viivästyneen ykkösvaiheen kustannukset nousivat 1 186 miljoonaan euroon. Liian lyhyiksi rakennetut laiturit on todettu konkreettiseksi osasyyksi metroasemien laituriruuhkiin ja monella ihmisellä matka-aika Espoosta Helsinkiin on pidentynyt. Aika ajoin metroliikenne on ollut kokonaan pysähdyksissä häiriöiden johdosta. Päivän Lehti kirjoitti asiasta tässä.
Ensimmäisen vaiheen kokemusten perusteella länsimetron jatkeen aikataulua on tarkennettu siten, että luovutus operaattorille tapahtuisi vasta vuoden 2023 aikana, kolme-neljä vuotta alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin.
Kustannusarviota on myös tarkistettu ylöspäin, jotta rakentamisessa voidaan alusta alkaen huomioida ensimmäisen vaiheen aikana kustannuksia nostaneet tekijät. Jatkeen tarkennettu kustannusarvio on 1 159 miljoonaa euroa, kun se aiemmin vuonna 2012 oli arvioitu 801 miljoonaksi euroksi.
Suurimmat muutokset kustannusarvioon aiheutuvat erilaisista hankeosista, kuten asemista, bussiterminaaleista ja metrotunnelista, joiden turvallisuus, toimivuus ja laatu halutaan varmistaa ykkösvaiheen kokemusten mukaisesti. Hankeosien tarkennettu kustannusarvio on 930 miljoonaa euroa. Vanhassa suunnitelmassa kustannuksiksi on arvioitu 640 miljoonaa euroa.
Ensimmäisen vaiheen kokemukset ja viranomaisvaatimukset osoittivat, että asemilla tulee olla enemmän teknisiä tiloja, jotta ne olisivat turvallisempia, toimivampia ja helpompia rakentaa ja huoltaa. Espoonlahden bussiterminaalista rakennetaan lämmin tila, joka integroidaan Lippulaivan kauppakeskukseen. Alkuperäisessä suunnitelmassa bussiterminaali oli suunniteltu kylmäksi terminaaliksi tai katuterminaaliksi.
Rata- ja ratasähköistystöitä koskevaa kustannusarviota korotetaan ensimmäisen vaiheen toteutuman mukaiseksi. Rataosuutta on tarkoitus pidentää pääteasemalla Kivenlahdessa, jotta mahdolliset junien tekniset viat häiritsisivät mahdollisimman vähän metroliikennettä.
Espoon kaupunginhallitus käsittelee tarkennettua hankesuunnitelmaa kokouksessaan 5.3.2018.
Kommentoi Facebookissa