AUTOT Ranskan Dieppessä syntynyt Jean Rédélé alkoi ajaa rallia 1950-luvun alussa Ryppypeppurenunakin tunnetulla Renault 4CV:llä. Teholukemaltaan vaatimattomalla pikkuautolla syntyi yllättävän hyvää tulosta, joten mies intoutui perustamaan oman urheilu- ja kilpa-autobrändin vuonna 1955. Alpineksi nimetty firma keskittyi alusta alkaen Renaultien virittämiseen ja niihin perustuvien urheiluversioiden valmistamiseen.
Alpinen tunnetuin malli on A110, joka pysyi tuotannossa peräti 16 vuoden ajan. Auto nousi myös autourheilussa ikoniseen asemaan, mistä kertoo vuonna 1973 saavutettu rallin MM-sarjan ensimmäinen merkkimestaruus. Renault hankki sporttibrändin samoihin aikoihin kokonaan itselleen, ja autoja alettiin kehittää isompaan ja ylellisempään suuntaan.
A110:n manttelinperijäksi jo 1970-luvun alussa lanseerattu A310 sai elinkaarensa aikana isomman V6-koneen ja monenlaisia mukavuusvarusteita, mikä teki autosta varteenotettavan kilpailijan esimerkiksi Porschen GT-malleille. A310:n evoluutioversio A610 poistui tuotannosta vasta vuonna 1996, minkä jälkeen Alpine-brändi kuopattiin toistaiseksi. Dieppen tehtaalla siirryttiin valmistamaan Renaultin sporttimalleja, mutta haave Alpinen paluusta eli koko ajan.
Renault esitteli aiheesta erilaisia konsepteja 2010-luvun mittaan, ja ensimmäisen uuden tuotantomallin esittely koitti vihdoinkin tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä. Suuren esikuvansa mukaan A110:ksi nimetty uutuus sai innostuneen vastaanoton, koska Alpinen legendan muodot oli saatu päivitettyä todella onnistuneesti uudelle vuosituhannelle. Uuden A110:n tekniikkakin herätti innostusta, koska auto yhdistää keskimoottorisen turbotekniikan vain noin 1 100 kilon painoon.
Alumiinirakenteista sporttia on ehditty jo kovasti hehkuttaa maailman autolehdistössä, mutta yksikään asiakas ei ole vielä saanut alleen uutta A110:tä. Pian ollaan kuitenkin siinä vaiheessa, koska auton tuotanto on nyt startannut Dieppen perinteisellä tehtaalla. Vuonna 1969 rakennettua tehdasta on uusittu kahden vuoden aikana peräti 35 miljoonalla eurolla Alpinen uutta tulemista varten, ja työntekijöiden määrääkin on lisätty 60 prosentilla.
Uusi A110 haastaa muun muassa Porsche 718 Caymanin ja Alfa Romeo 4C:n 1,8-litraisen turbonelosen voimin, josta irtoaa reilut 250 hevosvoimaa. Jos tämä ei riitä, Alpine on kehittämässä autosta vielä urheilullisempaa versiota, joka tunnetaan Sport Chassis -koodinimellä. Siihen on tulossa turbokoneen virittämisen ansiosta noin 300 heppaa, ja painokin saattaa pudota vielä noin 50 kilolla.
Sporttimallia saadaan kuitenkin odotella ainakin vuoden verran, koska perusversion tuotanto on vasta saatu käynnistettyä. Lisäksi Alpine on kehittämässä suorituskykypainotteista kompaktia crossoveria, joka on tarkoitus tehdä jollekin Renault-Nissanin olemassa olevista pohjalevyistä.
Tällainen auto voi saada puristien aamukahvit väärään kurkkuun, mutta Alpinekaan ei voi jättää katumaasturi- ja crossover-buumia hyödyntämättä. Autossa yritetään kuitenkin pitää kiinni Alpinen perinteiden mukaisesta pienestä painosta ja tehokkaasta neloskoneesta.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa