SÄHKÖPYÖRÄ Meidänkin perheessä on sähköavusteinen polkupyörä, Helkama mallia e-Aino. On ollut jo toista kesää. Rattaat ovat rullanneet jouhevasti jo rapiat 2 200 kilometriä.
Valtaosan kilometreistä on ajanut 78-vuotias äitini, sillä Aino on virallisesti hänen ajopelinsä. Sähköavusteisella Ainolla on polkaistu kuoroharjoituksiin, kutomapiiriin ja Martta-iltoihin. Alkukeväästä pitkälle syksyyn on tehty säännöllisen epäsäännöllisesti kymmenen, kahdenkymmenen ja leppoisalla kelillä jopa kolmenkymmenen kilometrin päivälenkkejä.
– Mukavahan tällä on ajella. Polkeminen on keveää, oli sitten edessä ylämäki tai vastatuuli. Härvelissä ei ole myöskään liikaa nappuloita. Tästä vain päälle, pari napsausta ja lukemat ”normaalin” kohdalle. Kaikki löytyy mitä tarvitaan ja loppu on itsestä kiinni, äitini kehuu rapian parin tuhannen kilometrin kokemuksella.
Joten pakkohan sitä sähköavusteista menopeliä on itsekin kokeilla. Mutta, tämä testi ei paljasta maasto-ominaisuuksia, ei kestävyyttä, huippunopeutta eikä myöskään renkaiden pitävyyttä vesikelillä.
Tämä on vähemmän pyöräilevän ja muutenkin hieman kankeasti liikkuvan ensikosketus paljon puhuttuun sähköpyöräilyyn.

Sähköpyörä rullaa mäessä jouhevasti
Näin se alkaa. Kypärä päähän, ajotietokoneesta vain sopiva ”avustus” päälle, ja matkamittari nollille. Matalarunkoisen Ainon satulaan on selkävaivaisenkin yllättävän helppo nousta. Jalkaa ei tarvitse kurottaa korvien korkeudelle, vaan liikkeelle lähtö onnistuu luontevasti ja ilman suurempia kommervenkkejä.
Kyllä. Jo ensipolkaisulla meno tuntuu jouhevalle, suoraan sanoen mukavalle. Ajoasento on hyvä ja leveä satula tuntuu pepun alla mukavan pehmeälle.
Kilometrit taittuvat nopeasti, lähes huomaamatta. Ja pakkohan se on, kun taakkatelineen alla oleva akku avustaa, kokeilla muutakin kuin piikkisuoraa asvalttia. Pitkä ja loiva mäki on normipyörällä ajavalle huonokuntoiselle haastava suoritus, joten tämä jos jokin on testin haastavin osuus. Ja bonuksena kun tulee vielä kipakka vastatuuli, niin siinä otetaan niin pyörästä kuin naisestakin mittaa.
Mutta, e-Aino rullaa mäessä jouhevasti ja tuulikaan ei tuo menoon juuri minkäänlaista vastusta. Voi, että. Voiko pyöräily olla oikeasti näin mukavaa?
Ajomukavuutta lisää entisestään mummopyörälle tyypillinen ajoasento. Ei tarvitse kenottaa eteen eikä taaksepäin. Myöskään pienet töyssyt eivät tunnu missään, sillä 26 tuuman mukavuuspainotteiset pallorenkaat tekevät ajosta todella miellyttävää.

Mukavuus ja mielenrauha yhdistyvät
Vauhti ei ole tässä tapauksessa sidoksissa polkijan lihaskuntoon. Vaihteita e-Ainosta löytyy seitsemän ja kun valittavana on kolme eri tasoista avustintasoa, niin matkanopeuden saa keveästi ja lähes huomaamatta nostettua yli kahteenkymppiin.
Suomen lain mukaan maksiminopeus sähköavusteisella tai sähköpyörällä saa olla kuitenkin vain 25 km/h. Ja jos mielii ajaa nopeammin, niin silloin on otettava omat voimat käyttöön. Tavalliselle pyöräilijälle riittää säädösten rajassa oleva matkanopeus. Tarkoituksena ei ole painella hikivana ohimolla eikä kaivella päätepisteessä hyttysenraatoja hampaiden välistä.
City-pyöräksi luokiteltava e-Aino ei ole kilpapyörä, eikä myöskään maastopyörä vaan menopeli, jossa yhdistyvät mukavuus sekä mielenrauha. Toki mummopyörän satulassa voi kokea seikkailuhenkeäkin, sillä sähköavusteinen on erinomainen matkakumppani, vaikka syksyisillä marjaretkillä. Ja koska avustussäde on jopa 125 kilometriä, niin pyöräretkeä ei tarvitse muutenkaan sijoittaa ihan lähinurkille.
Helkama on pukenut Ainonsa myös hyviin varusteisiin, sillä ilman erillistä kukkaron raotusta pyörästä löytyy hameverkon, runkolukon, tavaratelineen, seisontatuen ja etukorin lisäksi myös etu- ja takavalot sekä laturi.

Myynti kasvanut kohisten
Testiajon ensimmäinen osuus sujui niin mallikkaasti, että huomasin polkeneeni rapiat kymmenen kilometriä. Se on paljon se, ottaen huomioon, etten ole koskaan tuntenut pyöräilyä ihannelajikseni.
Olin iloisesti yllättynyt myös siitä, ettei kympin nykäisy tuntunut jaloissa eikä myöskään alati vihoittelevassa selässäni. Ja se mikä tuntui eniten, oli pyöräilyn helppoudesta saatu mielihyvä.
Suosittelen kokeilemaan, saatat jopa ihastua. Sähköavusteisia polkupyöriä löytyy joka lähtöön, monelle kukkarolle ja lähes kaikilta merkeiltä. On Tunturia, Crescentiä, EvoBikeä, Soliferia, Crussista ja paljon paljon muita.
Kotimainen, Hangossa valmistettu e-Aino 26´´ 7-v, Shimano Steps E 5000, 250W/ 36V/ 40Nm on kuitenkin yksi suosituimmista, ja tämä näkyy myös sen myynnissä. Pattijoen Vaparin kauppias Kim Kyröläinen sanoo myyneensä e-Ainoja mukavaan tahtiin myös viime kuukaudet.
– Koronakevät on ollut meille pyöräkauppiaille vilkasta aikaa. Polkupyöriä on myyty normaalia enemmän ja myös sähköavusteista. Ainon vahvuus on ennen kaikkea hyvä ajettavuus. Myös maine mummonpyöränä lisää suosiota. Kun runko on matala ja ajoasento hyvä, niin Ainolla ajelevat mielellään myös miehet ja nykyään myös nuoret.
Ja nyt kun malli on saanut rinnalleen myös sähköavusteisen version, niin käyttäjäkunta on entisestään laajentunut.
– Moni on vaihtanut esimerkiksi perheen kakkosauton noin 2 300 euron hintaiseen e-Ainoon, kauppias Kyröläinen iloitsee.
Kommentoi Facebookissa