AUTOT Harva tietää, että superautoistaan tunnettu Lamborghini oli alun perin traktorivalmistaja. Kun traktoritehtailija Ferruccio Lamborghini ei ollut tyytyväinen omaan Ferrariinsa, hän päätti laajentaa firmansa reviiriä urheiluautojen suuntaan. Autojen osalta merkki on keskittynyt pelkästään niihin vuodesta 1963 lähtien yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
Lamborghini valmisti nimittäin 1980- ja 1990-luvulla brutaalin näköistä maasturia, jonka äärimmäinen rumuus teki siitä lähes kauniin. LM002-nimistä luomusta saatiin seitsemän vuoden aikana kaupaksi vain reilut 300 yksilöä, eli kyseessä on yksi Lambon harvinaisimmista malleista.
Idea kaivettiin uudelleen esiin, kun Lamborghini esitteli Urus-nimisen katumaasturikonseptin vuoden 2012 Pekingin autonäyttelyssä. VW-konsernille jo 1990-luvun lopulta lähtien kuulunut italialaismerkki halusi kartoittaa uusia markkinoita, ja kovassa nosteessa oleva SUV-autojen luokka tuntui loogiselta valinnalta. Uruksen tuotantoversion luomisessa on kuitenkin kestänyt niin kauan, että moni kilpailija Bentleystä Maseratiin on jo ehtinyt tuoda myyntiin oman katumaasturinsa.
Lamborghini on halunnut kehittää Urusta kaikessa rauhassa, vaikka merkin ensimmäistä katumaasturia ei tehdä aivan puhtaalta pöydältä. Auto luodaan nimittäin VW-konsernin MLB Evo -nimiselle perusrakenteelle, joka löytyy jo mm. Audi Q7:n, Porsche Cayennen ja Bentley Bentaygan alta. Italialaiset korostavat kuitenkin, että Urus on eri maata. Se on kuulemma maailman ensimmäinen super-SUV, eli eräänlainen katumaasturien superauto.

Pellin alla ei kuitenkaan möyryä vapaasti hengittävä V10 tai V12 Huracánin ja Aventadorin tapaan, vaan Uruksessa turvaudutaan pykälää pienempään ahdettuun myllyyn. Se on Audin tekniikkaan pohjautuva nelilitrainen tuplaturbo-V8, josta irtoaa merkin imagoon sopivat 650 hevosvoimaa. Urus paljastetaan koko komeudessaan joulukuun alussa, mutta italialaiset julkaisivat uutuudestaan tiiserivideon jo nyt. Siitä selviää muutama muukin tekninen yksityiskohta.
Niihin lukeutuu mmuun muassa auton nelipyöräohjaus, jota käytetään jo samaa pohjaa hyödyntävässä Porsche Cayennessa ja Lamborghinin Aventador-superautossa. Lisäksi Uruksessa on ANIMA-niminen järjestelmä, joka verkottaa yhteen katumaasturin monia toimintoja moottorista jousitukseen. Systeemi löytyy myös Lambon urheilumalleista, ja sen lyhenne tarkoittaa sielua italiaksi. Katumaasturin repertuaariin kuuluu lisäksi kuusi eri ajomoodia, jotka on tarkoitettu erilaisille ajoalustoille. Niiden skaala ulottuu hiekalle tarkoitetusta asetuksesta ratamoodiin. Väliin sopivat vielä tavallinen katuasetus, sporttimoodi, maastoajotila ja lumelle optimoitu asetus.
Uruksen harteilla on kovat paineet jo nyt, koska katumaasturin on tarkoitus tuplata merkin myynti vuoteen 2019 mennessä. Silloin Italian Sant’Agata Bolognesessa sijaitsevalta tehtaalta pitäisi tulla ulos noin 7000 Lamboa vuodessa urheilumallit mukaan lukien. Urus nähdään pian koko komeudessaan, koska auto tuodaan julkisuuteen joulukuun neljäs päivä. Muodoissa ei pitäisi olla ainakaan kovin suuria yllätyksiä, koska tuotantoversio seuraa tiiviisti konseptin jalanjälkiä.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa