AUTOT Mersun sporttimalleista vastaavalla AMG:llä menee paremmin kuin koskaan ennen. Autojen myyntiluvut ovat kovassa kasvussa, ja turboahdetulla V6:lla varustetut ”aloitustason” 43-mallit saattavat nostaa tuotantovolyymin jo yli 80 000 yksilöön tämän vuoden aikana. AMG on siis lähestymässä samaa kokoluokkaa kuin mitä Porsche edusti ennen Macan-katumaasturin lanseerausta muutama vuosi sitten.
Mercedeksen hovivirittäjällä on muutenkin syytä juhlaan, koska se viettää tänä vuonna 50-vuotissynttäreitään. Juhlallisuudet polkaistaan käyntiin jo maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, jossa esitellään neliovisen urheiluauton konseptiversio. Se enteilee GT4-nimistä tuotantomallia, joka tulee markkinoille vuonna 2018 tai 2019. Moniovinen sportti kilpailee mm. Porsche Panameran ja Audi A7:n sekä sen pohjalta tehdyn RS 7 -tehoversion kanssa.
GT4 korvaa samalla myös CLS:n Shooting Brake -farmariversion, joka ei ole löytänyt tarpeeksi ostajia globaaleilla markkinoilla. Genevessä nähtävän tutkielman pellin alla murisee yli 600-hevosvoimainen tuplaturboveekasi, joka on tuttu mm. tuoreesta E 63:sta. Pannun erikoisuuksiin kuuluu uudet twin scroll -ahtimet, jotka on asennettu sylinteriryhmien väliin. Moottorista tulee tarjolle nykyisten 63-mallien tyyliin kaksi tehoversiota, ja molempien voima välitetään kaikille neljälle pyörälle.
Mersun 4MATIC-nelivetoa kehitetään GT4:ää varten entistä sporttisemmaksi, ja myös pelkällä takavedolla driftauksen pitäisi onnistua uuden E 63:n tyyliin. Neliovisesta urheiluautosta tulee AMG-valikoiman toinen täysin omaleimainen malli kaksipaikkaisen GT:n seuraksi, mutta GT4:ssä ei kuitenkaan hyödynnetä GT:n alumiinipohjalevyä. Auto tehdään sen sijaan Mersun tavallisista sedeneista tutun MRA-perusrakenteen varaan, jota modifioidaan kattavasti.
Niinpä sekä akseli- että raideväli räätälöidään GT4:n sporttisten mittasuhteiden mukaisesti, ja alumiinin sekä suurlujuusteräksen kaltaisten kevyiden materiaalien käyttöä lisätään painon laskemiseksi AMG:n nykyisiin sedaneihin verrattuna. Jousitus ja ohjaus kehitetään nimenomaan GT4:ää varten urheilullisuuden ehdoilla, joten Porsche Panamera on saamassa varteenotettavan kilpailijan myös ajettavuuden osalta.
Auton bensakoneen pariksi kaavaillaan AMG:n Speedshift MCT -automaattivaihteistoon integroitua 20-heppaista sähkömoottoria, joka mahdollistaa ajoittaisen lisätehon ohella myös välittömän käynnistymisen mm. sammutusautomatiikkaa käytettäessä. Tämä systeemi vaatii 48 voltin sähköjärjestelmän, jolloin GT4 saisi myös kompaktin litiumioniakun sen ruokkimiseksi. Vaikka Geneven konseptiauto antaa esimakua yli 600-heppaisesta tykkiversiosta, AMG:n neliovisesta uutuudesta tulee todennäköisesti tarjolle myös pienempitehoinen malli. Sen voimanlähteenä käytetään Mersun upouutta kolmilitraista suoraa turbokuutosta, ja tämänkin moottorin parina nähdään pieni sähkömoottori.
AMG:n juhlavuosi huipentuu muuten syksyllä, kun Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään yli 1000-heppainen hyperauto, jossa käytetään Mersun F1-kilpurista lainattua tekniikkaa. Siihen verrattuna tuleva GT4 on lähes kansanauto, vaikka sekin jättää AMG:n nykyiset sedanit varjoonsa.
Kommentoi Facebookissa