Mercedes lähtee mukaan huippuylellisten katumaasturien markkinoille – kehitteillä on Maybachiksi brändätty iso SUV

Autossa hyödynnetään samaa perusrakennetta ja koria kuin tavallisemman GLS:n seuraavassa sukupolvessa.

Autossa hyödynnetään samaa perusrakennetta ja koria kuin tavallisemman GLS:n seuraavassa sukupolvessa. (Kuva Mercedes-Benz)

Luksusversiota vauhdittaa todennäköisesti Mercedes-AMG:n kehittämä tupla-ahdettu bensa-V8.

AUTOT Maybach oli saksalainen loistoautojen valmistaja, jonka kultakausi ajoittui 1930-luvulle. Merkin pahimpiin kilpailijoihin kuulunut Mercedes-Benz hankki firman jäänteet myöhemmin itselleen, ja Maybach herätettiin jälleen henkiin uuden vuosituhannen alkupuolella. Paljon Mersun S-luokkaa isommat ja kalliimmat mallit eivät löytäneet kuitenkaan tarpeeksi ostajia, joten strategiaa muutettiin muutama vuosi sitten.

Nyt Maybachista tehtiin Mersun alabrändi sporttidivisioona AMG:n tavoin. Tämä veto kannatti, ja niinpä Mercedes-Maybachin nimellä myydyt erityisen ylelliset ja pitkät S-luokan versiot ovat käyneet mukavasti kaupaksi. Seuraavaksi stuttgartilaiset aikovat hyödyntää samaa strategiaa isojen katumaasturien luokassa. Tämä on varsin looginen siirto, koska lähes kaikki luksus- ja urheiluautomerkit ovat viime vuosina tuoneet markkinoille omat tulkintansa arvokkaista SUV-luokan autoista.

Mercedes-Maybach aikoo haastaa muun muassa Bentley Bentaygan, ison Range Roverin SVAutobiography-version ja tulevan Rolls-Royce Cullinanin omalla tulkinnallaan tähtimerkin kookkaasta GLS-katumaasturista. Maybachin SUV:sta annetaan esimakua jo ensi kuussa avautuvassa Pekingin autonäyttelyssä, ja tuotantoon luksuskatumaasturia voidaan odotella ensi vuoden aikana.

Maybachin SUV:ssa hyödynnetään pystyrivoilla varustettua maskia, joka tuotiin juuri Mercedes-Maybachin S-luokan versioihin faceliftin yhteydessä.
Maybachin SUV:ssa hyödynnetään pystyrivoilla varustettua maskia, joka tuotiin juuri Mercedes-Maybachin S-luokan versioihin faceliftin yhteydessä. (Kuva Mercedes-Benz)

Autossa hyödynnetään samaa perusrakennetta ja koria kuin tavallisemman GLS:n seuraavassa sukupolvessa, joka on parhaillaan kehitystyönsä loppumetreillä. Mersun isoimman katumaasturin uusin versio tehdään MHA:ksi nimetylle pohjalevylle, jota hyödynnetään myös pykälää pienemmän GLE:n seuraavassa sukupolvessa. Tuoreen perusrakenteen pitäisi mahdollistaa nykymalleja pienempi paino, ja lisäksi se tuo mukanaan monenlaista teknologiaa 48 voltin sähköjärjestelmästä autonomisen ajamisen viimeisimpiin toimintoihin.

Maybachin luksusversiota vauhdittaa todennäköisesti Mercedes-AMG:n kehittämä tupla-ahdettu bensa-V8, joka tuottaa esimerkiksi S-luokan pellin alla noin 470 hevosvoimaa. Nelilitraisella moottorilla varustetun ylellisen katumaasturin nimeksi saattaa tulla GLS 560 vastaavan Ässän tavoin. Lisäksi tarjontaa voi täydentää turboahdettua bensakuutosta ja sähkömoottoria hyödyntävä pistokehybridi.

Vaikka Maybach jakaa saman peruskorin tavallisenpien GLS:ien kanssa, luksusmalli saa aivan oman naamailmeensä. Autossa hyödynnetään nimittäin pystyrivoilla varustettua maskia, joka tuotiin juuri Mercedes-Maybachin S-luokan versioihin faceliftin yhteydessä. Maski on saanut kuulemma inspiraationsa liituraitapuvun pystyraidoista, mutta vastaava muotoilukikka nähtiin jo 2000-luvun alun isoissa Maybacheissa ja Mercedes-Maybachin parin viime vuoden aikana esittelemissä konseptiautoissa.

Maasto-Maybachin tuotantomallia ei tarvitse odotella enää kauan, koska se esitellään ilmeisesti jo marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä vain puoli vuotta konseptin paljastamisen jälkeen. Tuotanto starttaa seuraavan vuoden puolella, ja valmistuspaikkana toimii muiden GLS:ien tavoin USA:n Tuscaloosassa sijaitseva tehdas. Ylellinen katumaasturi on tämän myötä historian ensimmäinen Maybach, joka tehdään Atlantin toisella puolella.

Kommentoi Facebookissa