AUTOT Mercedeksen neljännen sukupolven A-luokka saadaan pian myyntiin Suomessakin. Sporttisen oloinen kompaktiauto jatkaa edeltäjänsä jalanjäljillä, eli kahdesta ensimmäisestä A-luokasta tuttu tötterötyyli on ollut jo pitkään menneen talven lumia. Kompaktiluokan Mersun mallistosta on Euroopassa lanseerattu vasta pystyperäinen hatchback, mutta myöhemmin tarjolla tulee myös neliovinen sedan sekä lukuisia muita malleja samalta pohjalta.
Porrasperäiset autot ovat erityisen kysyttyjä Kiinassa, ja niinpä idän suurvalta sai etulyöntiaseman myös A-luokan sedanin suhteen. Uuden A-luokan porrasperäversio lanseerattiin nimittäin Pekingin autonäyttelyssä, jossa se toimi tähtimerkin toisena uutuutena Maybachin brändillä esitellyn superylellisen katumaasturikonseptin ohella.
Pekingin parrasvaloihin tuotu sedan-Mersu on itse asiassa auton pitkäakselivälinen versio, joka jää Kiinan yksinoikeudeksi. Takapenkin polvitilat ovat siellä erityisen suuressa arvossa, koska monia tämänkin luokan autoja puikottaa palkattu kuljettaja. Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoita varten kehitetty lyhyempiakselivälinen malli esitellään vasta syksyllä, mikä kertoo Kiinan tärkeydestä tähtimerkille.

Porrasperäinen A-luokka haastaa Kiinassa muun muassa BMW 1-sarjan vastaavan etuvetoisen mallin, jota ei tarjota myöskään vanhalla mantereella. Sedan-korisen A-luokan vihaisen näköinen nokka on lähes identtinen hatchback-version kanssa, mutta konepeltiin on sentään lisätty pari uutta pokkausta. Lisäsentit on upotettu akseliväliin todella taidokkaasti, koska auto ei näytä venytetyltä joidenkin muiden Kiinaa varten kehitettyjen porrasperien tavoin. Uutuuden kattolinja ei kaarru ihan yhtä loivasti kuin A-luokan pohjalta tehdyssä neliovisessa CLA Coupéssa, mikä lupailee parempia pääntiloja takapenkkiläisille.
Mersun kompaktiluokan porrasperän takavalot ovat vaakasuuntaiset, ja ne ulottuvat hatchbackin tavoin myös takaluukun kannen puolelle. Mercedes esitteli Kiinassa vuosi sitten A-luokan sedania enteilleen konseptin, ja suurin osa tuotantomallin muotoilukikoista nähtiin jo siinä väriä myöten. Esimerkiksi takavalot ja ovenkahvat ovat toki muuttuneet astetta tavanomaisemmiksi, mutta tuotantoauton tunnistaa heti konseptin perusteella.
Porrasperäiseen A-luokkaan saa Kiinassa 16–19-tuumaisia vanteita, ja tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan 420 litraa. Tähtimerkin upouudella MBUX-tietoviihdejärjestelmällä ja isoilla digitaalinäytöillä varustettu sisusta vaikuttaa muuten identtiseltä hatchbackin kanssa, mutta takana on toki enemmän jalkatilaa 60 millillä peräti 2789 millin kokonaismittaan venähtäneen akselivälin ansiosta.
Kiinassa aloitustason moottorina toimii 1,33-litrainen täysalumiininen turbonelonen, jossa käytetään myös sylinterien lepuutusteknologiaa. Konetta tarjotaan 134- ja 161-hevosvoimaisina tehoversioina. Enemmän potkua kaipaaville myydään puolestaan kaksilitraista nelosturboa, josta irtoaa 188 heppaa. Molempien moottorien parina käytetään seitsemänvaihteista kaksoiskytkinautomaattia. Euroopassa voimanlähdevalikoima on varmasti laajempi, ja sen yläpäähän tulee myös tehokkaita nelivetoversioita.
- Lähde Motor1
Lue myös: Mercedes-Maybach esittelee uuden konseptiauton – Ultimate Luxury tarjoilee räätälöityä ylellisyyttä
Kommentoi Facebookissa