AUTOT Mercedeksen G-malli kuuluu automaailman todellisiin ikoneihin ja pitkäikäisimpiin automalleihin. Samalla korilla varustettu maasturi on ollut tuotannossa jo kohta 40 vuoden ajan, mutta toki tekniikkaa ja varustelua on hiottu jatkuvasti. G-luokan täysin uusi sukupolvi on tulossa markkinoille lähivuosina, mutta ulkonäkö ei juuri muutu kokonaan uusiksi menevästä perusrakenteesta huolimatta.
Tähtimerkki esitteli muutama vuosi sitten Ener-G-Force-nimisen konseptin, joka oli eräänlainen tulkinta futuristisemman oloisesta G-maasturista. Ikoniset peruspiirteet olivat helposti tunnistettavissa, joten tutkielmaa on nyt päätetty hyödyntää Mersun uuden kompaktiluokan katumaasturin innoittajana. Tämän auton nimeksi tulee GLB, koska se sijoittuu Mercedeksen mallistossa GLA:n ja GLC:n väliin.

Mersu aikoo nousta premium-luokan kompaktiautojen markkinajohtajaksi, ja niinpä tämänhetkistä viiden auton vahvuista valikoimaa laajennetaan kolmella uudella mallilla. Vuonna 2019 myyntiin tuleva GLB on yksi niistä, ja lisäksi tulossa on A-luokan neliovinen sedan-versio sekä vielä tuntematon malli. Se saattaa olla esimerkiksi Audi TT:n tyylinen kompaktiluokan coupé. Tähtimerkin kompaktiautojen uusi sukupolvi vyörytetään markkinoille ensi vuoden alusta lähtien, jolloin seuraavan A-luokan hatchback-versio esitellään.
Tehtaan sisäisellä X247-koodinimellä tunnettu uusi GLB haastaa mm. Audi Q3:n ja BMW X1:n nykyistä GLA:ta paremmin. Vaikka uutuuden muotoilu pohjautuu pääosin G-luokan ja astetta futuristisemman konseptiauton ikonisiin linjoihin, designissa on nähtävissä myös pehmeälinjaisemman G-Code-tutkielman vaikutus. Tulevan GLB:n maastohenkisyyttä voi lisätä vielä erityisellä paketilla, joka tuo koriin enemmän muoviverhouksia ja korkeamman maavaran.

Uutuudesta tulee tarjolle sekä normaali että pidennetty versio. Jo tavallinen malli on noin 4,6 metrin mittainen, eli se on suunnilleen 18 senttiä GLA:ta pidempi. GLB tehdään Mersun etuvetopohjaisten autojen MFA-perusrakenteelle, jota viilataan vielä nykyversiota kevyemmäksi ja joustavammaksi valmistuksen osalta. Normaaliversio on viisipaikkainen, kun taas pitkään malliin saa jopa seitsemän istumapaikkaa mm. VW Tiguan Allspacen ja Skoda Kodiaqin tavoin. Lähes 4,8 metrin mittaista pidennettyä versiota saatetaan myydä ainoastaan tietyillä markkina-alueilla, kuten Kiinassa ja USA:ssa.
Vaikka GLB muistuttaa ulkoisesti G-luokkaa, sisusta lainataan pitkälti neljännen sukupolven A-luokasta ja sen sisarmalleista. Tämä tarkoittaa mm. samaa kojelautaa ja Comand 6.0-nimistä tietoviihdejärjestelmää, joka on kosketusnäyttöpohjainen.
Myös moottorivalikoima on samaa perua kuin muissa uusissa kompakti-Mersuissa. Tämä tarkoittaa sekä tähtimerkin omia että Renault-Nissanilta lainattuja nelisylinterisiä bensa- ja dieselkoneita, joiden tehoskaala ulottuu perusversion 160 hevosvoimasta AMG-mallin reilusti yli 300 heppaan. Puhdasta sähköversiota ei ole luvassa, mutta pistokehybridi tulee sentään tarjolle.
Kommentoi Facebookissa